چه کسی پیروز انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی خواهد شد؟ آیا نتانیاهو باید آماده ترک اتاق نخست‌وزیری باشد؟

بی‌بی از کادر خارج می‌شود

رقابت تنگاتنگ بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس نتایج انتخابات سرزمین‌های اشغالی را در ابهام فرو برد و به یک حالت تعلیق کشاند. از این رو نتایج نهایی این انتخابات منوط به مشخص شدن ائتلاف‌هایی شد که ممکن است در ساعت‌ها یا روزهای آینده تشکیل شود. در این رقابت جدید هرکدام از طرفین که بتوانند ائتلافی با رای بیشتر تشکیل دهند درنهایت برنده انتخابات اعلام خواهد شد. تا اینجا شانس نتانیاهو در این ائتلاف‌ها بسیار اندک ارزیابی می‌شود و تقریبا اکثر منابع خبری او را بازنده کنونی انتخابات می‌دانند. در صورت تایید نهایی این خبر، نتانیاهو را باید بازنده بزرگ این انتخابات و حیات سیاسی او را خاتمه یافته دانست.
کد خبر: ۱۲۲۹۲۹۲

روز گذشته بعد از ساعت‌ها سکوت و تردید، منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی با اشاره به شمارش 92 درصد آرای انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی، از تساوی کرسی‌های حزب لیکود و ائتلاف آبی - سفید خبر دادند. به این ترتیب هیچ یک از دو حزاب لیکود و آبی- سفید موفق به کسب 61 کرسی نشدند و قادر نیستند به تنهایی کابینه تشکیل دهند.
به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از یک منبع در کمیته انتخابات رژیم اشغالگر نوشت: پس از شمارش حدود 92 درصد آرا، فراکسیون راستگرای حریدیم بدون حزب اسرائیل خانه ما به 56 کرسی و فراکسیون میانه چپ به 55 کرسی دست یافته است. با توجه به این نتایج، حزب اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن با کسب 9 کرسی نقش مهمی در تشکیل کابینه آینده رژیم صهیونیستی خواهد داشت. لیبرمن رئیس حزب اسرائیل خانه ما و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی از ریویلین رئیس این رژیم خواست ابتکار عمل را به‌دست گرفته و با ترتیب دادن یک نشست در روز جمعه، سران لیکود و آبی - سفید را گردهم آورده و آنها را به تشکیل کابینه مشترک تشویق کند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی که بیش از ده سال است قدرت را در اختیار دارد، خود را به هر راهی می‌زند تا همچنان قدرت خود را حفظ کند و به این وسیله بتواند از مخمصه محاکمه خود نیز بگریزد. نتانیاهو در ارتباط با چند پرونده فساد متهم بوده و باید محاکمه شود. تحلیلگران می‌گویند اگر نتانیاهو شکست بخورد نه تنها از عرصه سیاسی اسرائیل برکنار خواهد شد بلکه ممکن است مانند کسانی چون ایهود اولمرت محاکمه و به زندان انتقال داده شود.
در انتخابات ماه اردیبهشت گذشته نیز حزب لیکود و ائتلاف آبی سفید موفق به کسب اکثریت پارلمان نشدند و به دنبال آن نتانیاهو کوشید ائتلافی را تشکیل دهد اما موفق نشد و سرانجام با انحلال پارلمان یک بار دیگر مقرر شد انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود. پارلمان اسرائیل (کنیست) 120 کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی که بتواند بیش از 61 کرسی را در اختیار بگیرد از سوی رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه جدید معرفی خواهد شد. این دومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی است که طی تنها پنج ماه برگزار می‌شود.
خبر شکست نتانیاهو
بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی و سفید بامداد دیروز در جمع هوادارانش گفت: مأموریت‌مان (برای پیروزی در انتخابات) انجام شد و نتانیاهو شکست خورد. وی در عین حال گفت: منتظر نتایج نهایی خواهیم بود. ائتلاف آبی و سفید به عنوان یک قدرت سیاسی اسرائیل باقی خواهد ماند. گانتس افزود: یک مسیر طولانی و دشوار را طی کردیم، مأموریت سختی داشتیم و طبق نتایج موجود، نتانیاهو به خواسته‌اش نرسیده است و از سوی دیگر ثابت کردیم اندیشه آبی و سفید کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرده است.
یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید نیز که با حزب آبی و سفید ائتلاف کرده است، پیشتر گفته بود: امروز اسرائیلی‌ها بهتر از سیاستمداران ظاهر شدند. تندروهای یهودی نتوانستند به کنیست راه پیدا کنند یا تعدادشان در پارلمان بسیار کم است. وی افزود: امروز روند اصلاحات جامعه اسرائیل کلید می‌خورد و آنچه موجب نگرانی است، چالش‌های امنیتی نیست بلکه شکاف‌هایی است که در جامعه اسرائیل وجود دارد و باید آن را مرتفع کرد. او اضافه کرد، با حزب گیشر و اردوگاه دموکراتیک و آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ‌ماست تماس داشته است و به دنبال آن است که با تمامی جریان‌های سیاسی صحبت کند. گانتس نیز گفت با ایمن عوده، رهبر فهرست مشترک احزاب عرب تماس گرفته و وی برای برگزاری جلسه‌ای مشترک به منظور بررسی شرایط موافقت کرده است. پیش از این نیز، احمد الطیبی، از اعضای فهرست مشترک احزاب عرب خطاب به رهبر حزب لیکود گفت: دوران نتانیاهو به سر آمده است و او یا باید به خانه برگردد و یا به زندان برود.
در همین رابطه خبرگزاری رویترز گزارش داد که بنیامین نتانیاهو با حالتی افسرده در بین طرفدارانش ظاهر شد و ضمن تشکر از آنها او نیز از پیروز نهایی انتخابات چیزی نگفت و تاکید کرد باید منتظر روزهای آینده بود. ناظران این انتخابات را نوعی همه‌پرسی درباره شخصیت و عملکرد نتانیاهو توصیف کرده بودند .
سناریوهای احتمالی
به گزارش العالم، تحلیلگران می‌گویند اگر احزاب عرب از گانتس حمایت کنند و لیبرمن نیز به این ائتلاف بپیوندد، پیروزی گانتس و شکست نتانیاهو قطعی خواهد بود. اما این امر چندان محتمل نیست؛ زیرا اعراب هرگز از گانتس حمایت نمی‌کنند، لیبرمن هم دستان خود را برای یاری احزاب عرب رژیم صهیونیستی دراز نمی‌کند، در نتیجه، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌ماند با سه سناریو در پیش‌رو:
اول: با گانتس ائتلاف کرده و یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد، اما عملی شدن این سناریو به معنای آن خواهد بود که دو سال نتانیاهو نخست وزیری را بر عهده داشته باشد و دو سال دیگر بنی گانتس. در این صورت بالطبع قانون مصونیت برای نتانیاهو اجرایی نخواهد شد وشاید برای گانتز بهتر باشد که از این صحنه دور بماند.
دوم: نتانیاهو به باج خواهی‌های لیبرمن تن دهد و این به آن معناست که لیبرمن سمت وزارت خارجه و معاونت نخست‌وزیری را به‌عهده داشته باشد و این در شرایطی است که وی نخواهد به مدت دو سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشد.
سوم: نتانیاهو بتواند حزب چپ کار را راضی به ائتلاف با حزب لیکود کند که همین امر منجر به ایجاد اختلاف با راستگرا‌هایی می‌شود که نتانیاهو بر روی آنها بسیار حساب کرده است.
در این میان سناریوی دیگری نیز وجود دارد و از همه سناریوهای دیگر بحران‌زاتر به نظر می‌رسد و آن این‌که شرایط جوری رقم بخورد که انتخابات کنیست مانند دفعه پیشین به دور سوم کشیده شود. در این صورت سرزمین‌های اشغالی تا اطلاع ثانوی همچنان در یک بن بست سیاسی خواهد بود. نتایج به‌دست آمده تا اینجا عدم تفاهم و چند پار‌گی جامعه صهیونیستی را نشان می‌دهد.

تعداد کرسی‌های کنیست براساس آخرین نتایج

لیکود 32 کرسی
آبی سفید 32 کرسی
فهرست مشترک عربی 12 کرسی
اسرائیل خانه ما 9 کرسی
حزب شاس 9 کرسی
یهودیان توراتی 8 کرسی
یامینا 7 کرسی
کار -جشر 6 کرسی
اردوگاه دموکراتیک 5 کرسی

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها