پس از برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، حالا باید دید آیا نتانیاهو می‌تواند همچنان بر صندلی نخست وزیری باقی بماند یا نه؟

همه‌پرسی بر سر نتانیاهو

روز گذشته سرزمین‌های اشغالی برای دومین بار با فاصله شش ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی (کنیست) بود. انتخاباتی که تقریبا تمام رقبای نتانیاهو جمع شده بودند تا او را شکست داده و از اریکه قدرت به زیر آورند. برخی نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد ‌نتانیاهو این بار نیز شانس اندکی برای پیروزی دارد‌. پارلمان اسرائیل دارای 120 کرسی بوده و هر حزب برای آن که بتواند کابینه تشکیل دهد باید دست‌کم ۶۱ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. طی سال‌های گذشته تقریبا هیچ حزبی به تنهایی نتوانسته این تعداد کرسی را به‌دست آورد و به همین دلیل ناچار به تشکیل یک کابینه ائتلافی شده است. تجربه‌ای شکننده و آسیب‌پذیر که بارها نتانیاهو آن را آزموده است.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۸۳

به گزارش العالم، روز گذشته ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای دومین بار طی سال ۲۰۱۹ میلادی، برای انتخاب اعضای کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (کنیست) پای صندوق‌های رای رفتند. برای برگزاری این انتخابات تدابیر امنیتی شدیدی در نظر گرفته شده بود. به همین مناسبت اسرائیل گذرگاه‌های غزه و کرانه باختری را مسدود اعلام کرد. بیش از شش میلیون رای‌دهنده صهیونیستی در ده هزار و 788 مرکز رای‌گیری شرکت کردند تا از بین 29 نامزد یک نفر را انتخاب کنند. مراکز رای‌گیری هفت صبح دیروز به وقت محلی گشایش یافت. انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و در آن حدود مجموع ۴۰ حزب با هم رقابت می‌کنند. در این میان حزبی که دارای اکثریت مطلق یا ائتلافی از احزاب باشد، نخست‌وزیر را معرفی می‌کند. انتخابات روز گذشته در حالی برگزار شد که شش ماه پیش نیز انتخابات مشابه برگزار شد، اما نتانیاهو به دلیل ناتوانی در تشکیل کابینه، پارلمان را منحل کرد و از انتخابات مجدد زودهنگام خبر داد.
آخرین نظرسنجی‌ها
در انتخابات گذشته، حزب لیکود و حزب رقیب آن، ائتلاف آبی - سفید، هر کدام توانستند ۳۵کرسی در کنیست به‌دست آورند، اما لیکود با دیگر احزاب، ائتلاف کرد و در مجموع ۶۵کرسی را در اختیار گرفت. رقیب اصلی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنی‌گانتس، ژنرال دارای درجه سپهبدی اسرائیل و بیستمین فرمانده ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل بود که روز گذشته هم رقیب جدی نتانیاهو به شمار می‌رفت. گانتس تاکنون در سخنان خود بیشتر بر پرونده‌های فساد نتانیاهو تاکید کرده است. رقیب دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق و رهبر حزب «اسرائیل، خانه ما» بود. این حزب با حزب بنی گانتس، ائتلاف آبی - سفید را تشکیل داده است. متهم اصلی شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه در دور قبل انتخابات آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ما بود که در دولت نتانیاهو شرکت نکرد.
آخرین نظرسنجی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد احزاب لیکود و آبی سفید این بار هم تعداد کرسی‌های برابر را به دست خواهند آورد. براساس نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، حزب نتانیاهو و حزب متحد آبی سفید هر کدام در این انتخابات تعداد ۳۲ کرسی را به دست خواهند آورد و اسرائیل خانه ما که رهبری آن را لیبرمن به‌عهده دارد، ۹کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را کسب می‌کند. یک نظرسنجی دیگر از موسسه پژوهش اسمیت نشان می‌دهد در صورت برگزاری انتخابات، حزب لیکود صاحب ۳۳کرسی و یک کرسی بیشتر از حزب میانه‌رو آبی سفید با رهبری بنی گانتس خواهد شد. براساس این نظرسنجی بلوک راست مجموعا ۵۷ کرسی و بلوک چپ و میانه رو ۵۵ کرسی را از آن خود می‌کنند.
کارشناسان می‌گویند ناتوانی اسرائیل در تشکیل کابینه نشان‌دهنده آن است که شاخص همبستگی در جامعه صهیونیستی بسیار کاهش یافته است و این جامعه که پیشتر حول دو جریان کلان سیاسی یعنی حزب کار و حزب لیکود حرکت می‌کردند به سمت جریان‌های خُرد سوق پیدا کرده‌اند و تکثر احزاب و فهرست‌ها نشان می‌دهد این خُرد‌گرایی یعنی کاهش همبستگی رو به افزایش است. تحلیلگران معتقدند بزرگنمایی دشمن از سوی احزاب اشغالگر فلسطین نیز در واقع نشان از این کاهش همبستگی و وجود شکاف‌های عمیق اجتماعی در جامعه صهیونیستی دارد.
آماده برای کنار گذاشتن
احزاب لیکود و آبی سفید در سیاست خارجی دیدگاه‌های مشترکی داشته و موضع سختی نسبت به ایران و گروه‌های مقاومت فلسطینی دارند. همچنین در مورد توافق صلح با فلسطینی‌ها بسیار سرسخت و مدعی هستند. در صورت اتحاد این دو حزب، آنها ائتلافی تشکیل می‌دهند که نیازی به احزاب دیگر نیز ندارند. اما از آنجا که بین آنها اختلافات سیاسی متعددی است، حاضر به ائتلاف نمی‌شوند . صبح دیروز برخی رهبران حزب لیکود گفتند اگر رووین ریولین- رئیس رژیم اشغالگرقدس -
بنی گانتس، رهبر حزب آبی سفید را پس از انتخابات مامور تشکیل کابینه کند، اعضای لیکود خود را برای برکناری نتانیاهو از رهبری این حزب آماده می‌کنند. به این ترتیب ناظران می‌گویند نتانیاهو به شدت تحت فشار قرار دارد و تمام سناریوها در جریان است تا او را از عرصه سیاسی اسرائیل حذف کند . به همین دلیل برخی منابع خبری از تیتر «با بی‌بی یا بی‌بی‌بی» استفاده کردند و گفتند این انتخابات به معنای یک همه پرسی برسر نتانیاهو بوده و آینده سیاسی او را به کلی تعیین خواهد کرد. نتانیاهو تاکنون نزدیک به ده سال در مقام نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی حضور داشته و به گفته منابع خبری طی یک سال گذشته به شدت از محبوبیت او کاسته شده است‌. حامیان نتانیاهو مدعی هستند که اسرائیل در خط مقدم سیاست جهانی قرار دارد و لفاظی‌های او علیه ایران، فلسطینیان و مخالفان سیاسی را تحسین می‌کنند. در مقابل منتقدانش می‌گویند که او تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را بی‌نتیجه گذاشته و اتهامات فسادی که علیه او مطرح است، شهرت اسرائیل را در جهان زیر سؤال برده است.
برگ برنده یا تیر خلاص
بنیامین نتانیاهو طی هفته‌های گذشته تلاش تبلیغاتی فراوانی کرد تا شاید به این وسیله بتواند پایگاه رای خود را در میان صهیونیست‌ها افزایش دهد. اتهامات گوناگون علیه ایران یکی از این تلاش‌ها بود. او که از وضعیت شکننده خود آگاه بود تلاش کرد با یک وعده جنجالی آن را تقویت کند. ضمیمه کردن حدود یک سوم از خاک کرانه غربی رود اردن به اراضی اشغالی همین برگ آسی بود که نتانیاهو چند روز پیش آن را رو کرد، اما همین برگ برنده نزدیک است به تیر خلاص او تبدیل شود، زیرا طرح نتانیاهو موجی از محکومیت‌های فلسطینی و بین‌المللی را به دنبال داشت. منتقدان گفتند وعده نتانیاهو، یک شلوغ‌کاری انتخاباتی است. او سال‌هاست که نخست‌وزیر اسرائیل است و به گفته مخالفانش، اگر واقعا قصدی برای اجرای چنین تصمیمی داشت، تاکنون فرصت کافی برای اجرای آن داشت؛ به ویژه این‌که او در آستانه انتخابات قبلی نیز در بهار امسال، وعده‌های مشابهی را مطرح کرد و هرگز آنها را اجرا نکرد. به این ترتیب نتانیاهو علاوه بر آن‌که افراطیون اسرائیلی را تحریک کرده، جامعه جهانی را نیز علیه خود شورانده و وضعیتی را به‌وجود آورده که چه در انتخابات پیروز شود و چه در آن شکست بخورد باید مدت‌ها به انتقادت پاسخ گوید.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها