امروز در سرزمین‌های اشغالی انتخابات برگزار می‌شود

شانس ضعیف «بی‌بی»

سرزمین‌های اشغالی روز گذشته برای دومین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود تا مجلس و دولت آینده را تعیین کند. هرچند بنیامین نتانیاهو طی روزهای گذشته تبلیغات گسترده‌ای را برای پیروزی خود کرده و حتی دونالد ترامپ نیز با ارسال پیام از او حمایت کرد، اما احتمال برنده شدن او ضعیف پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۶۸

نتانیاهو اگر در این انتخابات دستاوردی نداشته باشد و نتواند دولت خود را تشکیل دهد برای همیشه از صحنه سیاسی اسرائیل کنار خواهد رفت.
به گزارش یورونیوز، گرچه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر با بیشترین دوره حکومت در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود، اما قدرتش طی یک‌سال گذشته به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است‌. اتهامات فساد مالی و اداری که تعلیق شده است و نیز دست داشتن در تنش‌های سیاسی به‌ویژه در موضوع خدمت نظام یهودیان افراطی در کاهش نفوذ او بی‌تاثیر نبوده است. علاوه بر اینها باید ناکامی‌های بنیامین نتانیاهو در چند جبهه خارجی ازجمله در مقابله با حزب‌ا... لبنان را به این شکست‌ها افزود. نتانیاهو طی ماه‌های اخیر یک‌بار با طرح مساله تونل‌های حزب‌ا... نشان داد دروغگویی بیش نیست و بار دیگر نیز با حمله پهپادی به بیروت پاسخی دندان‌شکن از سوی حزب‌ا... دریافت کرد. به همین دلیل طی روزهای گذشته او به ترفندهای دیگری ازجمله دروغ‌پراکنی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوسل شد. نتانیاهو در آخرین پرده از شعبده‌بازی‌های خود نیز مساله اشغال دوباره کرانه باختری را مطرح کرد تا شاید بتواند به این وسیله یهودیان افراطی را با خود همراه کند .
حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو در اولین انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی که در ماه آوریل برگزار شد، تنها توانست 5/26 درصد آرا را از آن خود کند. در آن انتخابات نتانیاهو با سرسخت‌ترین رقیب خود در دوران زمامداری یعنی بنی گانتس، نامزد میانه‌رو و رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل روبه‌رو بود. گانتس که از حمایت ائتلاف سیاسی «اتحاد آبی و سفید» برخوردار بود، توانست ۳۵ کرسی را در پارلمان اسرائیل از آن خود کند. این نتیجه باعث شد که نتانیاهو نتواند اکثریت لازم را در پارلمان برای تشکیل یک دولت تک‌حزبی به دست آورد و پس از ماه‌ها جنگ سیاسی نیز نتوانست حتی یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.
کارشناسان می‌گویند احتمالا این بار هم بنیامین نتانیاهو اکثریت پارلمان را به دست نخواهد آورد و ناچار باید با یکی از احزاب دست راستی اسرائیل ائتلاف کند. دراین میان گفته می‌شود آویگدور لیبرمن، وزیر رهبر حزب محافظه‌کار اسرائیل خانه ما نقشی سرنوشت‌ساز برای نتانیاهو خواهد داشت . این درحالی است که در دولت قبلی نتانیاهو اختلافات بین این دو منجر به سقوط کابینه و درنهایت برگزاری انتخابات زودرس در سرزمین‌های اشغالی شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب لیکود احتمالا می‌تواند بین ۳۸تا ۴۱ درصد آرا را در این انتخابات به دست آورد. بنابراین ممکن است این بار بنی گانتس در کنار «اتحاد آبی و سفید» بتواند آرای بیشتری نسبت به دور قبلی به‌دست آورد.
روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام حمایت خود از کارزار انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از گفت‌وگوهای خود با او درباره یک پیمان دفاعی مشترک پرده برداشت. وی همچنین ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها بعد از انتخابات اسرائیل ادامه یابند. گرچه محتوای این گفت‌وگوهای راهبردی فاش نشده است، اما برخی منابع می‌گویند آمریکا قصد دارد جزئیات مربوط به معامله قرن را پس از پیروزی نتانیاهو اعلام کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی تبلیغاتی در آستانه برگزاری انتخابات کنیست تاکید کرد معامله قرن چند روز پس از این انتخابات رونمایی خواهد شد.
طی روزهای گذشته نتانیاهو اعلام کرد در صورت پیروزی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را ضمیمه اسرائیل خواهد کرد‌. این مناطق شامل بخش بزرگی از دره رود اردن و بخش شمالی بحر المیت می‌شود‌. کابینه رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه به طرح قانونی کردن یک شهرک صهیونیستی در منطقه دره اردن رأی داد. سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام را محکوم و مردود دانست و گفت هیچ‌گونه مشروعیتی به شهرک‌سازی‌ها در اراضی کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ از جمله قدس اشغالی نمی‌بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها