ایده‌«پرتال تجارت» می‌خواهد فاصله بین کسب‌و‌کار با مشتری را کوتاه‌تر کند

گردهمایی بزرگ کسب‌و‌کارها

دنیای ما هر روز در حال بزرگ شدن است؛ رشدی که به واسطه آن نیازهای جدیدی برای حیات و رفاه بشر ایجاد می‌شود. در چنین فضایی عجیب نیست تعداد کسب‌و‌کارها نیز هر روز بیشتر شده و حتی کسب‌و‌کارهای جدید متولد شود.
کد خبر: ۱۰۵۶۸۷۹
گردهمایی بزرگ کسب‌و‌کارها

این اتفاقی است که در سال‌های اخیر با سرعت شگفت‌انگیزی در ایران با آن روبه‌رو بوده‌ایم. کسب و کارهای جدیدی که به واسطه زیرساخت آنلاین و استارتاپ‌هایی با ایده‌های نو به وجود آمده و هر روز هم به تعداد آنها اضافه می‌شود اما سوال اینجاست که شما با چند تا از این کسب‌و‌کارهای جدید دیجیتالی و غیردیجیتالی آشنا هستید؟ چند درصد از آنها توانسته‌اند نیازهای شما را برآورده کنند و از کجا می‌دانید برای رفاه و نیازهایتان کسب‌و‌کارهای دیگری وجود ندارد؟ بگذارید این سوال را از سوی دیگری نیز مطرح کنیم: اگر شما صاحب یک کسب‌و‌کار باشید، چطور می‌خواهید فاصله خود با کاربران و مشتریان را طی کرده و خود را به آنها بشناسانید؟ این سوالی است که فرخ محمودزاده با ایده‌اش به آن پاسخ داده است.

درگاهی برای تمام تجارت‌ها

این بار در صفحه تلاش سراغ ایده‌ای رفته‌ایم که می‌خواهد فضای کسب‌و‌کاری ایران را برای مشتریان و البته کسب‌و‌کارها پویاتر کند. محمودزاده که ایده‌پرداز وب‌سایت «پرتال تجارت» است، سال‌های زیادی است در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می‌کند و تاکنون نیز سایت‌ها و کسب‌ و‌ کارهای زیادی را ـ که شاید در ایران چندان پایشان به فضای آنلاین باز نشده بود ـ راه‌اندازی کرده‌ است، تا جایی که خود را به نوعی رکورددار دامنه اینترنتی در ایران می‌داند.

او درباره ایده اخیرش می‌گوید: «مساله‌ای که در مورد کسب‌و‌کارهای آنلاین و البته غیرآنلاین وجود دارد این است که در لحظه‌ای که شما فعالیت وبسایت، اپلیکیشن یا هر درگاه دیگری را آغاز می‌کنید به نیرو، زمان و انرژی زیادی احتیاج دارید تا آن را به جایی برسانید که مورد قبول کاربر بوده و وجهه اجتماعی داشته باشد. این مساله‌ای بود که بارها با آن دست و پنجه نرم کرده بودم و راه‌حلی جز روش‌های سنتی برای آن نبود یا تلاش‌های نه‌چندان کاملی وجود داشت که کمک چندانی نمی‌کرد. همین مساله باعث شد به فکر راه‌اندازی فضایی همگانی برای تمام کسب و کارها بیفتم. ایده‌ای که به راه‌اندازی پرتال تجارت ختم شد.»

هویت برند؛ حلقه گمشده کسب‌و‌کارها

زمانی که یک کسب‌و‌کار جدید را راه‌اندازی می‌کنید تا نتوانید اهمیت‌، خدمات، آوازه و نام خود را به گوش مشتری برسانید، تقریبا کار خود را آغاز نکرده‌اید. مجموعه این عوامل هویت برند شما را شکل می‌دهد؛ هویتی که به نظر می‌رسد حلقه گمشده بسیاری از کسب و کارها باشد و نبود آن باعث شکست آنها.

محمودزاده می‌گوید: «درگاه تجارت در قدم اول دنبال هویت بخشیدن به کسب‌و‌کارهاست. زمانی که یک کسب‌و‌کار صفحه شخصی خود را در پرتال باز می‌کند، دارای یک URL اختصاصی می‌شود که به تنهایی می‌تواند نقش یک سایت یا لندینگ پیج را برای آن بازی کند.

به‌طور مثال mybrand.protal.trade یک صفحه‌ شخصی‌ است که با وجود استقلالش در کنار خانواده بزرگی از برندهای مختلف قرار گرفته که به افزایش اعتبار او کمک می‌کنند. همچنین در این پرتال آدرس مستقیم سایت، نشانه یا همان لوگو و همچنین اطلاعات کاملی از کسب‌و‌کار درج می‌شود تا مخاطب بهتر برند موردنظرش را بشناسد و بدون واسطه با آنها در ارتباط باشد. خدماتی که اگر قرار باشد هر کسب‌و‌کاری به تنهایی آن را انجام دهد، متحمل هزینه بالایی برای SEO و مسائل اینچنینی می‌شود، اما در درگاه تجارت همه این خدمات بدون هیچ محدودیتی و با قیمت مناسبی (60 هزار تومان به‌صورت سالانه) انجام‌پذیر است.

شخصیت مستقل برای هر کسب‌و‌کار

وقتی صحبت از نزدیک شدن فاصله‌ها در کسب و کار می‌شود، مساله فقط به بازار و مشتری محدود نیست. درواقع چرخه تکامل یک کسب‌و‌کار بخش‌های بیشتری دارد که شامل صاحب ایده، سرمایه‌گذار، متخصص و... است. یکی دیگر از هدف‌های درگاه تجارت نزدیک کردن اجزای درونی یک کسب‌و‌کار است. ایده‌پرداز درگاه تجارت در این خصوص می‌گوید: «معمولا اینطور نیست که ایده، سرمایه و نیروی متخصص یکجا جمع شود، ولی کسب‌و‌کاری موفق است که بتواند تمام اینها را در کنار یکدیگر داشته باشد. درگاه تجارت، خدماتی را در اختیار افراد مختلف می‌گذارد که با توجه به تواناییشان در هر کجای این چرخه که نیاز دارند، وارد شوند؛ یعنی چه صاحب ایده‌ای که دنبال سرمایه‌گذار است و چه سرمایه‌گذاری که می‌خواهد پولش را در یک ایده خوب خرج کند یا فردی که از یک تخصص یا امکانات برخوردار است و می‌خواهد به یک پروژه موفق اضافه شود. تمام اینها می‌توانند از طریق درگاه تجارت هدف خود را پیدا کرده و در جایگاه درست قرار بگیرند.»

وقتی از در کنار هم قرار گرفتن تمام کسب‌و‌کارها می‌گوییم، شاید این تصور به وجود بیاید که تمرکز روی گروه‌های مختلف کم شده و با دریایی کم‌عمق سرو‌کار داریم. تصوری که چندان هم دور از واقعیت نیست، اما محمودزاده در مورد راه‌حلش می‌گوید: «وقتی هدف ارتقای هویت برند و رونق کسب‌و‌کار باشد، پس حتما به هویت مستقل گروه‌های کسب‌و‌کاری مختلف نیز فکر شده تا قشرهای مختلفی مانند کسب‌و‌کارهای دیجیتالی، اقتصادی، خودرو، املاک، جواهرات و... بتوانند فضای مستقل خود را داشته باشند. در واقع پرتال تجارت نقطه شروع و هسته مرکزی برنامه اصلی ما بوده و می‌خواهیم برای هر گروه از کسب‌و‌کاری هویتی تخصصی ایجاد کنیم. هدفی که تا اینجای کار با راه‌اندازی پرتال فاینانس، طلا، لاکچری، ساعت و... تا حدودی شکل گرفته است. درواقع ما با استفاده از پسوند‌های رسمی این گروه‌های کسب‌و‌کاری مانند finance .gold .watch .film. این شخصیت مستقل را به‌طوری شکل داده‌ایم که حتی کاربر و مشتری نیز برای رسیدن به نیاز خود دقیقا همان چیزی را در مرورگر خود وارد کند که در ذهنش شکل گرفته است.»

بخش خصوصی بال پرواز دولت الکترونیک

زیرساخت یکی از اصلی‌ترین مسائل در راه توسعه است، به‌طوری که اگر زیرساختی وجود نداشته باشد بخش خصوصی امکان پیشرفت و عرض اندام در بخش‌های مختلف را نخواهد داشت. همین مساله باعث شده بخش خصوصی در بسیاری از مسائل دست به دامن دولت و ایجاد این زیرساخت‌ها باشد، اما محمودزاده این‌طور فکر نمی‌کند: «به نظر من باید بخش خصوصی در بیشتر مسائل پیشقدم باشد. شکل فضا را ایجاد کند، رقابت به وجود بیاورد و حتی نشان دهد در کدام بخش بیشتر به ایجاد زیرساخت نیاز است. به‌طور مثال دولت الکترونیک مدت‌هاست دنبال ایجاد یک شبکه همگانی و یکپارچه برای تجارت است، کاری که ما با استفاده از درگاه تجارت دنبال آن هستیم و فضای آن را برای کسب‌و‌کارهای مختلف ایجاد کرده‌ایم.»

او با بیان این‌که مساله دیگر ایجاد تناسب در بازار و قیمت‌هاست، می‌گوید: «وقتی پای کسب‌و‌کار اینترنتی به بازار وارد می‌شود ما دیگر نباید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. درواقع کسب‌و‌کارهای اینترنتی باید باتوجه به بزرگ‌ کردن بازار باعث کاهش قیمت شوند و با ایجاد رفاه برای کاربر او را بار دیگر به این کارزار برگردانند. پس در اینجا هم لازم نیست منتظر دولت یا بخش بالادستی باشیم تا فکری به حال اقتصاد کند. اینجاست که کسب‌و‌کارهای خصوصی و بخش‌های اینچنینی باید در کنار هم قرار بگیرند و راه‌حلی برای دردهای خود پیدا کنند. این هدفی است که ما در پرتال تجارت و خانواده بزرگش دنبال می‌کنیم.»

ضمیمه کلیک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها