فیلم «اینک آخرالزمان» از فرانسیس فورد کاپولا یکی از اثرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینماست. پس این خبر که قرار است در قالب یک گیم، آن هم در سبک نقش‌آفرینی ـ‌ وحشت ـ بقا مهمان گیمرها شود، حس و حال خوشایندی دارد.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۰۸
تجربه‌ای تعاملی

بخصوص که این گیم ثمره همکاری استودیوی فیلمسازی کاپولا، یعنی آمریکن زیوتروپ و تعدادی از کهنه‌کاران صنعت بازی خواهد بود.

هر گردی گردو نیست

متاسفانه بسیاری از افراد هنگام ترجمه متن یا عبارتی خاص، صرفا به آنچه در دیکشنری دوزبانه آمده اکتفا کرده و زمانی برای جست‌وجوی ریشه کلمات نمی‌گذارند. این‌که دقیقا از کجا خلط معنا ایجاد شده و روایت مسیحیت از پایان دنیا با مفهوم ما از آخرالزمان و قیامت یکی شده معلوم نیست. اما معلوم است که خود کلمه Apocalypse در دوران مدرن به معنای پایان دنیاست و در لغت و آنچنان که در انجیل به کار رفته، به معنای مکاشفه یا افشاست و در زبان انگلیسی برای اشاره به مفهوم قیامت یا آخرالزمان، از الفاظ دیگری مانند end times یا eschaton استفاده شده است.

تمام اینها به کنار؛ لفظ post-apocalyptic یا آنچه در زبان ما عمدتا پسا آخرالزمانی گفته می‌شود، متفاوت با روایات مذهبی ما است.

می‌گویند اگر درباره این سبک مطالعه کنید، خواهید دید چکیده ادبیات پسامکاشفه‌ای، سقوط تمدن فناورانه زمین است. سقوطی که حال یا به صورت جنگ هسته‌ای نمود پیدا می‌کند، یا یک جور بلای طبیعی یا هر مضمون دیگری. آنچه این گیم‌ها در دستورالعمل دارند، نمایش آینده‌ای سیاه است که ریشه در اعمال ظلمانی امروز مانند جنگ‌افروزی دارد که برخی ضعیف و سخیف ظاهر می‌شوند و برخی دیگر با موفقیت از عاقبت بی‌اعتنایی بشر به انسانیت و زمین خبر داده و بخوبی او را آگاه می‌کنند.

به عبارت بهتر، عناوین پسا مکاشفه‌ای درباره دنیای پس از قیامت نبوده، بلکه مانند هر سبک داستان‌پردازی آگاهانه دیگری، سرگرمی را در کنار فرهنگسازی ارائه می‌کنند.

یک عشق سوزنده

کاپولا در مصاحبه‌ای به عشقی که 40 سال پیش باعث شد کاری فاخر و تاثیرگذار بسازد، اشاره و بر این تاکید کرده که افرادی با همان جسارت در کنارش قرار گرفته‌اند که می‌خواهند این فیلم را به گیم تبدیل کنند.

در این گیم قرار است بازیکنان نقش کاپیتان ویلِرد را داشته و در هیبت او برای کشتن کلنل کرتز اقدام کنند. گفته شده بازیکنان قادر خواهند بود در طول بازی، برخی ابعاد داستان را تغییر دهند. مونتگمری مارکلند از دست‌اندرکاران این گیم ـ که تهیه‌کننده ارشد Wasteland 2 بوده ـ در صحبت‌هایی کم‌وبیش جاه‌طلبانه ادعا کرده از این گیم تجربه‌ای تعاملی در سطحی بالا خواهند ساخت که در صنعت به نسبت ساکن گیم بر خیلی‌ها خواهد چربید.

جدا از مارکلند، راب اوتن ـ از نویسندگان Gears of War، Battlefield، Far Cry و عناوین Tom Clancy ـ نیز به این پروژه پیوسته و جاش سایر از Obsidian Entertainment هم به عنوان مشاور ویژه در بخش طراحی گیم‌پلی و جذب بودجه مردمی با آنها همکاری می‌کند.

این گیم بتازگی وارد کیک استارتر شده و قرار است با مشارکت مردمی ساخته شود. پلتفرم اصلی آن طبعا PC خواهد بود، اما سازندگان مشتاقند آن را برای کنسول‌ها، بخصوص PS4 هم منتشر کنند. همه چیز بستگی به این دارد که سه چهار سال دیگر، بازار چه توقعی داشته باشد. سازندگان احتمال پشتیبانی آن از واقعیت مجازی را هم رد نکرده‌اند.

آنها همچنین در پرسش و پاسخ با مخاطبان گفته‌اند از حیث صداپردازی دست خود را باز گذاشته‌اند و تا جای ممکن از بازیگران فیلم برای صداپیشگی بهره خواهند برد و در صورت لزوم برای موسیقی اثر حتی به چارت‌های موسیقی پاپ از دهه 60 تاکنون هم سر خواهند زد.

از حیث خلق یک دنیای نقش‌آفرینی هم سازندگان جاه‌طلبی خاصی دارند، مشابه آنچه پیتر مولینیو در گیم‌های فِیبِل اعمال کرده یا در مَس اِفِکت دیده‌ایم. آنها می‌خواهند برخلاف اغلب نقش‌آفرینی‌ها، بازتاب رفتار و تصمیمات بازیکن را در رفتار و تصمیمات متقابل NPCها، حتی در مکالمات داشته باشند.

سازندگان در پرسش و پاسخ‌ها از Goldeneye و The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay به‌عنوان بهترین اقتباس‌های ویدئوگیم از فیلم یاد کرده‌اند که بسیاری از منتقدان با آنها هم نظر هستند و همین نشانه خوبی است.

همچنین برخی مخاطبان به ماجرای گیم پدرخوانده و ناکامی آن اشاره کرده‌اند که سازندگان در جواب از اظهارنظر مستقیم اجتناب کرده، اما بر این تاکید داشته‌اند که علت دخالت ندادنِ شرکت‌های بزرگ تولید گیم در این پروژه این بوده که سازندگان فقط به کاپولا و مخاطبان جواب بدهند، نه تهیه‌کنندگان. تا اینجا حداقل صحبت‌های سازندگان خبر از یک عنوان فاخر را می‌دهد، به هر حال باید ماند و دید چه می‌شود.

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها