ایران دارای مناطق گردشگری متفاوتی است و هر ساله علاقه مندان زیادی را به سوی خود جذب می کند که در این گزارش به یکی از این مناطق دیدنی می پردازیم.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۷۱
یخچال میرفتاح کجاست؟ +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی میرزا دولتشاه، فرزند فتحعلی شاه قاجار و والی کرمانشاه در سال ۱۲۲۴ هجری قمری به دستور پدرش شهری را بنا نهاد که به پاس قدردانی از او با نام دولت‌ آباد شناخته شد. شهر دولت‌ آباد امروز با نام ملایر شناخته می‌شود. ملایر یکی از شهر‌های استان همدان است.

برخی باور دارند که نام فعلی این شهر از دو واژه مال به معنای خانه و آگر به معنای آتش شکل گرفته است بنابراین می‌توان ملایر را سرزمین آتش نامید البته گروهی دیگر معتقدند کلمه ملایر از دو واژه مال به معنای خانه و آیر به معنای آریایی‌ها تشکیل شده است.

در اینجا باید گفت قدمت اسکان انسان‌ها در مکانی که ملایر فعلی در آن قرار گرفته با توجه به نتایج پژوهش‌های باستان‌شناسی در تپه پری ملایر به دوره ایلام قدیم برمی‌گردد. تمدن ایلام بخش بزرگی در جنوب غربی فلات ایران را در پایان هزاره سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت.

از جاذبه‌های گردشگری شهر ملایر می‌توان به پارک سیفیه یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ایران، آتشکده نوشیجان، تالاب کرد‌خورد و قلعه پری، قلعه‌های سلیمان خان بوربور، برج بید کرپه، موزه لطفعلیان، قلعه انوج، مسجد سیفیه، مسجد ننج، موزه ملایر، برج آرامگاه بابا حسین، یخچال میرفتاح و باغ و مقبره سیف‌الدوله اشاره کرد.

یخچال میرفتاح که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید، در روز ۱۲ فروردین ۱۳۹۸به دلیل بارش‌های شدید فروریخت.

میراث فرهنگی استان همدان بعد از این اتفاق اعلام کرد، تخریب یخچال میرفتاح مستندسازی شده و پس از تخصیص اعتبار بازسازی می‌شود.

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:بخشی از مقدمات کار یخچال میرفتاح اعم از مستندنگاری، آسیب‌شناسی و تأمین بخشی از مصالح مورد نیاز مرمت این یخچال تاریخی انجام شده و منتظریم که اعتبار مدیریت بحران در حوزه میراث فرهنگی ابلاغ شود تا به محض ابلاغ آن با پیمانکار قراداد بسته شود و کار شروع شود.

وی بیان کرد:به نظر می‌رسد که پروژه بازسازی یخچال میرفتاح ۳ یا ۴ ماه زمان ببرد.

گفتنی است یخچال میرفتاح در دوره قاجار ساخته شده است. ارتفاع این بنای تاریخی از کف تا گنبد ۱۲ متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ ۴ متر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها