کویر دلازیان در جنوب شهرستان سمنان درحالی پذیرای انبوه گردشگران کویردوست است که ایجاد سایت پسماند و زباله در نزدیکی آن، زیبایی‌های کویر و همچنین اقتصادی گردشگری منطقه را تهدید می‌کند

همسایگی پسماند با تپه‌های 63 هزار ساله

درست است که رفتن به کویر همیشه هیجان‌انگیز و پر از چالش است، اما گاهی بعضی جا‌ها به جز خاصیت کویری بودن چند گزینه و پیشنهاد خوب دیگر هم برایتان دارد.
کد خبر: ۱۲۳۳۹۵۰
آفریقای ایران کجاست؟  +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، برای مثال کویر خارتوران که از آن به آفریقای ایران یاد می‌شود از آن دست جا‌هایی است که سفر کردن به آن هم لذت کویرنوردی را برایتان دارد و هم لذت بازدید از حیات وحشی که در هیچ کجای ایران یافت نمی‌شود.

خارتوران کجاست؟

پارک ملی توران در منتهی‌الیه شرقی استان سمنان و در جنوب‌شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد و قسمت کوچکی از بخش شرقی آن در سبزوار استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

این مجموعه در ضلع جنوبی جاده تهران مشهد، شرق دهستان طرود، غرب دهستان زمان‌ها و شمال‌شرقی کویر مرکزی ایران واقع شده است.

منطقه‌ای که از ۳ دشت بسیار وسیع تشکیل شده دارای زیباترین و خوش آب‌وهواترین جا‌ها هم هست که از آن جمله می‌توان به روستای قلعه بالا اشاره کرد که ملقب به «دروازه حیات وحش توران» است.

این روستا روی کوهی همانند ماسوله ساخته شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. روستای رضاآباد هم از دیگر مناطق دیدنی کویر خارتوران و محل اسکان طایفه چوداری است.

آفریقایی درون ایران

خارتوران را آفریقای ایران نامیده‌اند؛ چرا که از نواحی پست آن گرفته تا کوه‌هایش، حیات وحش گسترده و نادری همانند آهو و گربه پالاس، پرندگانی مانند هوبره، زاغ بور و سارگپه و خزندگانی همچون بزمجه، مار جعفری، مار شاخدار ایرانی و ... را در خود جای داده،، اما شاهکار حیات‌وحش این منطقه به خاطر حضور یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است.

یوزپلنگ آسیایی، زیر گونه به شدت در حال انقراضی است که کمتر از ۱۰۰ قلاده از آن در دنیا باقی مانده و اکنون تنها در ایران یافت می‌شود و یکی از زیستگاه‌های اصلی آن خارتوران است.

گورخر ایرانی هم که در این منطقه زیست می‌کند، گونه در معرض انقراض دیگریست که نخودی رنگ است و برخلاف آنچه ما از گورخر در ذهن داریم راه راه نیست.

مجموع این ویژگی‌ها خارتوران را به یکی از مهم‌ترین مناطق دنیا برای گردشگران دوستدار تماشای حیات وحش تبدیل کرده است.

صنایع دستی منطقه

اگرچه رفتن به خارتوران بیشتر برای لذت بردن از کویر و حیات وحش بی‌نظیر آن است و قدم زدن روی بلندترین تپه‌های ماسه‌ای ایران، بدون خار و خاشاک و سنگریزه، با پای‌ برهنه و تماشای منظره کویری و طلوع و غروب خورشید از فراز تپه‌ها بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند ساعت‌ها وقت گردشگران را پر کند، اما در کنار این‌ها آشنایی با زندگی مردم بومی منطقه و صنایع دستی آن‌ها لطف دیگری دارد.

بافته‌هایی پرنقش و نگار از جمله انواع گلیم ساده و نقش برجسته توبره، قالی، پشتی، سفره آردی و... که الهام گرفته از طبیعت پیرامون مردم منطقه بوده و توسط زنان روستای اطراف خارتوران بافته می‌شود.

اقامت در خارتوران

همان‌طور که گفته شد خارتوران در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و در مسیر جاده تهران - مشهد واقع شده؛ بنابراین برای اقامت در این منطقه گزینه‌های مختلفی وجود دارد.

علاوه بر اینکه خانه‌های مردم محلی در روستا‌های این منطقه پذیرای مسافران هستند، در این محدوده اقامتگاه بوم‌گردی نیز ایجاد شده که مسافران می‌توانند در اکوکمپ این منطقه اقامت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها