پایان حاشیه‌های بی‌شمار نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم»

فیلم‌هایی که نباید می‌ساخت!

اولین بار نیست که یک چهره شناخته شده سینما، پایش را توی کفش دیگر هنرها می کند. تا دلتان بخواهد هنرمندانی که البته صلاحیت فعالیت در عرصه دیگر هنرها را نداشته اند، نقاش و نویسنده و شاعر شده اند.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۶۰
فیلم‌هایی که نباید می‌ساخت!

بتازگی هم تهمینه میلانی کارگردان سینما که آخرین اثرش «ملی و راه های نرفته اش» هم در سینما با فروش خوبی روبه رو نشد، نمایشگاه نقاشی «فیلم هایی که نساختم» را در گالری ایوان برپا کرد که شروع نشده تمام شد. او در گذشته فیلم های موفقی چون «دو زن»، «آتش بس 1»، «افسانه آه» و ... را در کارنامه خود داشته و این روند طی سالهای اخیر سیری نزولی را طی کرده است.

میلانی در این نمایشگاه نقاشی های خود را روی دیوار برد و در همان روزهای اول و با واکنش تند هنرمندان و منتقدان هنری تعطیل شد.

هنرمندان به این مساله اعتراض داشتند که چرا شهرت یک فرد باید به او این اجازه را بدهد تا در تمام عرصه ها وارد شود و فضای هنری جامعه را معیوب کند.

واکنش اول
این واکنش از همان لحظه آغاز نمایشگاه میلانی شکل گرفته بود، چند هنرمند جوان مقابل در ورودی گالری ایوان ایستاده بودند و تعدادی از کارهای هنری استادان شاخص تجسمی از جمله محسن وزیری مقدم و بهمن محصص را در دست داشتند و از مردم سوال میکردند آیا هنرمندان خالق این آثار را میشناسند یا خیر. آنها قصدشان از این حرکت اعتراضی نمایش هنر واقعی به مردم بود و معتقد بودند که مردم باید به تماشای هنر واقعی بروند.

واکنش دوم
این اما شروع حاشیه ها بود، در ادامه کار هنرمندان آثار میلانی را دیدند و برخی آثار را کپی کارهای هنرمندان شناخته شده خارجی معرفی کردند.

برخی نقاشی های تهمینه میلانی را ضعیف و کپیشده از آثار «jenny meilihove» که در حوزه طراحی کتاب کودک و کارت پستال فعال است و برخی آثار «آمادئو مودیلیانی» نقاش مشهور ایتالیایی برشمردند و اصل چند اثر هم که شبیه آثار میلانی بود، منتشر شد.

واکنش سوم
اما حاشیه ها همین جا هم به پایان نرسیدند و ماجرا رسید به قیمت هایی که پای تابلوهای میلانی نصب شده بود.

کف قیمت ها 15 میلیون تومان بود و تا 25 میلیون تومان هم پیش میرفت و این موضوع در کنار حاشیه قبلی داد هنرمندان و کارشناسان هنری را درآورد.

بازار هنرهای تجسمی با توجه به نابسامانی های اقتصادی دچار مشکلات فراوانی شده اند و در شرایطی که گرانی دلار بر همه چیز، از رنگ و بوم گرفته تا ... اثر منفی گذاشته، آثار غیرحرفه ای کارگردانی که ما هم برایش احترام زیادی قائل هستیم با ارقام عجیبی قیمت گذاری می شود و آن وقت هنرمندان حرفه ای که هر چند عمری فعالیت هنری پویا داشته اند، هنوز در جامعه به مردم شناسانده نشده اند.

واکنش چهارم
همه این اتفاقات هم در حالی رخ داد که روز افتتاحیه نمایشگاه میلانی، در گالری ایوان جای سوزن انداختن هم نبود.

این کارگردان که در فضای مجازی بسیار فعال و از شناخته شدگان اینستاگرام است، مخاطبان فضای مجازیاش را به گالری کشانده بود و بازار سلفی گرفتن بسیار گرم شده بود. شاید میلانی تصورش را هم نمیکرد با توجه به این همه شلوغی و استقبال مردم از نمایشگاهش مدیر گالری آن را تعطیل و در گفتگو با رسانه ها اعلام کند اشتباه کرده است!

البته این اتفاق خلاف برخورد اولیه شهرزاد دریازاده مشاور هنری گالری ایوان بود. او در ابتدای انتقادات به رسانه ها گفت: دلیل این حجم از انتقادات را متوجه نمیشوم و شاید در ادامه فرهنگ رایج در کشور ما که با زنان موفق برخورد می شود، باشد.

مشاور هنری گالری ایوان همچنین درباره کیفیت آثار و ژانر آنها به موج گفت: این آثار همه در حیطه نقاشی قرار دارند و دارای هویت و شخصیت و داستانهای خاص خود هستند و از نظر هنری قابل قبولند. این درحالی بود که برخی منتقدان می گفتند، تولید آثاری بدون شناخت و با برخوردی سطحی و استفاده از کاراکترهایی که شبیه طراحی های دختران نوجوان در ایام پراحساس زندگیشان است، ارزش هنری خاصی ندارد.

واکنش پنجم
واکنش پنجم و نهایی را هم همان اول کار مطرح کردیم. واکنش پنجم را حوریه قویمی مدیر گالری ایوان نشان داد و نمایشگاه میلانی را تعطیل کرد. چرا؟ چون آنطور که خودش بیان کرده نخواسته بیش از این به اعتبار گالریاش لطمه وارد شود.

او تاکید می‌کند که از ابتدا هم برگزاری این نمایشگاه را با انگیزه درآمد مالی نپذیرفته و ترجیح داده این اتفاق غلط بیشتر ادامه پیدا نکند.

قویمی می‌گوید: کار را به مشاور هنری سپرده بودم و با توجه به شهرت خانم میلانی اجازه دادم کار را با هم پیش ببرند. اما بعد که دیدم هنرمندان کاری را کپی اثر هنرمندی دیگر می‌دانند، آن را لغو کردم. البته نمی‌خواهم خدشه‌ای به اعتبار خانم میلانی وارد شود اما از همه مردم برای اتفاقات پیش آمده عذرخواهی می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها