اختصاصی جام جم آنلاین / جنایت به روایت هنر

پوسترهایی که خون گریه می کنند + عکس

با گذشت 30 سال از سقوط ایرباس مسافربری شماره 655 به دست آمریکایی ها در خلیج فارس، هنرمندان بسیاری، پوسترها و آثار گرافیکی را در بیان دژخیمی و وحشیگری شیطان بزرگ و شلیک به مردم بی گناه خلق کرده اند.
کد خبر: ۱۱۵۱۰۰۰
پوسترهایی که خون گریه می کنند + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، در سالگرد این حادثه تلخ مروری می کنیم بر درخشان ترین آثار گرافیکی با موضوع پرواز 655 ، کارهای هنری که شاید کمتر دیده شده اند و درباره آنها نوشته و گفته شده است.

دو پوستری که مشاهده می کنید کار جواد علیزاده و علیرضا پاکدل است، دو هنرمندی که به طور مشترک مجسمه مشهور آزادی را محور کار خود قرار داده اند، تندیسی که باید نماد آزادی و کرامت انسانی باشد با سیاست های سلطه طلبانه و جنایتکارانه فقط ظاهری فریبنده از خود نشان می دهد و در باطن عامل قتل و کشتار انسان های بی گناه است.

یکی دیگر از نشانه های آمریکایی ها عقاب است، جالب است ابتدا قدری درباره این نشان برایتان توضیح بدهم،‌ عقاب سرسفید آمریکایی ها ا نگاه می دارد. معنای نشان با عبارت زیر بیان گردیده‌ است:

strong desire for peace, but will always be ready for war»

حالا علیرضا پاکدل آمده است این نشان را ظوری به تصویر کشیده است که از هر دو چنگال آن خون در حال چکیدن است، خون چه کسانی؟ خون مردم بی گناه و سرنشینان ایرباس ایرانی که در گوشه انتهایی آن نشان «هما» به رنگ آبی چشم نوازی می کند.

یکی از غمگین ترین و دلخراش ترین صحنه های حمله به ایرباس مسافربری کشورمان تصویر کودکان و جنازه های روی آب مانده آنها بود، جمال رحمتی در کارتنی تاثیرگذار عروسک هایی را روی آب کشیده است که بی درنگ ما را به یاد آن کودکان بی گناه می اندازد، کودکانی که هنوز در برخی تصاویر به جا مانده از آن روزها خون صورت شان را پوشانده بود، چقدر خباثت و رذالت در درون امریکایی ها نهفته است.

مسعود ضیایی در تصویر بالا که بیش از هر چیزی سادگی طراحی اش ما را مجذوب خود می کند با موشک(هواپیما) کاغذی خون آلود، رنگین کمانی که فقط سه رنگ دارد( سبز و سفید و قرمز / پرچم ایران) ، ناو آمریکایی و مسافرانی که به سمت آسمان در حال حرکت هستند، دیگر ناگفته ای از یک جنایت باقی نمی گذارد.

آخرین کاری که برای شما انتخاب کرده ایم اثر داود کاظمی است، هنرمندی که ناو وینسنس را با پرچم دزدان دریایی و آمریکا به تصویر کشیده است و هواپیمای ایرباسی که در حال سقوط است. بالا بودن پرچم دزدهای دریایی نسبت به پرچم آمریکا نشان از غلبه این روحیه در میان نظامیان آمریکا است، نظامیانی که باید حافظ امنیت باشند خودشان به ناامن شدن دریا و دیگر نقاط جهان دامن می زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها