پدیده پیری و افزایش روز افزون افراد تحصیلکرده بیکار در سراسر جهان به خصوص در قاره سبز به معضلی گسترده تبدیل شده که دولتمردان نسبت به آن واکنش نشان داده و با استفاده از راهکارهایی غیر از آنچه تاکنون به آن اشاره شده است سعی در یافتن راه‌حلی مناسب برای پایین آوردن آمار بیکاری دارند.
کد خبر: ۸۵۳۳۴۷
راهکار اروپایی برای کاهش بیکاری

این در حالی است که براساس آمار ارائه شده از سوی یورواستات (مرکز آمار اتحادیه اروپا)، این منطقه امروز با پدیده‌ای به نام پیری جمعیت روبه‌رو شده و حاصل آن کاهش نیروی کار جوان در آینده نزدیک است. اما به‌رغم کاهش نیروی کار، هر روز شاهد افزایش نرخ بیکاری و خالی ماندن برخی فرصت‌های شغلی در این منطقه هستیم.

در آخرین آماری که از نرخ بیکاری اتحادیه اروپا ارائه شده است می‌بینیم میلیون‌ها نیروی جویای کار در این منطقه بیکار هستند، اما بسیاری از کارفرمایان و صاحبان صنایع از نبود نیروی متخصص گلایه‌مند بوده و ادعا می‌کنند نمی‌توانند از میان انبوه متقاضیان فرصت‌های شغلی فردی مناسب را برای استخدام متناسب با نیازهایشان انتخاب کنند. به‌عنوان مثال اگر امروز متقاضیان شغل در اتحادیه اروپا استفاده از رایانه را فرانگرفته باشند بدون تردید 40 درصد از فرصت‌های شغلی موجود را از دست خواهند داد که این میزان فرصت شغلی تا پنج سال آینده برایشان بیشتر خواهد شد .دراین خصوص آمارهای فعلی بیانگر آن است که تا سال 2020 میلادی اتحادیه اروپا با کمبود 825 هزار نیروی کار متخصص در زمینه IT مواجه خواهد بود.

تخته‌ پرش، سیاستی قابل اعتماد

با در نظر گرفتن آمارهای روبه رشد بیکاری در اتحادیه اروپا، صندوق اجتماعی اروپا با همکاری صندوق رشد منطقه‌ای اروپا با ابداع شیوه‌ای منحصربه‌فرد سعی کرده معضل کمبود نیروی کار متخصص را برای این منطقه برطرف کند و مانع بروز بحران و البته کاهش توانمندی نیروی فعال این منطقه باشد. این سیاست که از آن به عنوان تخته‌ پرش یاد شده، سعی در شناسایی گلوگاه‌های تامین نیروی انسانی در شرکت‌ها داشته و نیروهای متقاضی کار را متناسب با نیاز کارخانه‌ها و تولید‌کنندگان آموزش می‌دهد.

موسسه رونان، مجری این طرح با کمک دولت‌های این اتحادیه از سال ۲۰۱۱ تاکنون برای ۳۰ هزار نفر دوره‌های آموزشی متناسب با مهارت‌های مورد نیاز امروز و فردا برگزار کرده است. به این ترتیب شرکت‌هایی که گاهی هزینه بالایی برای استخدام مشاوران حرفه‌ای می‌پرداختند امروز به سادگی می‌توانند نسبت به تامین نیروی متخصص مورد نیاز خود اقدام کنند. مارتین تیسن،کمیسر اروپا در اشتغال و امور اجتماعی در این زمینه معتقد است: امروز مردم باید برای یافتن شغل دوره‌های آموزشی بگذرانند، زیرا دنیای کار تغییر کرده و مشاغل عوض شده‌اند. به همین دلیل هم باید به طور مرتب تخصص‌ها و مهارت‌ها را به‌روز کرد.

وی با ا شاره به تعداد بیکاران موجود در برخی کشورها و تاثیر برنامه اجرا شده افزود: طبق تازه ترین برآوردها، بیشترین مهارت‌هایی که در اروپا به آنها نیاز داریم، دربخش فنی و حرفه‌ای بوده است و کمبود این مهارت‌ها در آلمان، بریتانیا و فرانسه بیشتر از دیگر کشورها احساس می‌شود، در حالی که در کشورهایی مثل ایرلند باید فرصت‌های شغلی‌ بیشتری ایجاد شود. این مقام مسئول در زمینه کار و امور اجتماعی اروپا با اشاره به تعداد بیکاران و نبود نسخه‌ای واحد برای آنها در اقصی نقاط اروپا تصریح کرد: به دلیل کمبود مهارت، امروز نزدیک به دو میلیون شغل خالی در اروپا وجود دارد، ولی نمی‌توان این مسأله را به تمام کشورهای اتحادیه اروپا تعمیم دهیم و نباید در سراسر اروپا هم رویکرد واحدی را دنبال کنیم.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها