پلاک وسایل نقلیه علاوه بر عدد، دارای رنگ‌ها و حروف مختلفی است که کمتر به آن توجه کردیم، اما هرکدام نشان‌گر مورد خاصی است که دانستنش در برخی موارد به افزایش اطلاعات عمومی کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۷۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، پلاک خودروها در کشور که به پلاک ملی مشهور است دارای شش رنگ‌ مختلف است که بر اساس مالکیت خودروها، نوع و ... دسته‌بندی شده است.

پلاک سفید

بیشترین تعدادی پلاکی که در کشور تردد می‌کند مربوط به همین رنگ است. خودروهای پلاک سفید به سه دسته تقسیم می‌شوند.

خودروهای پلاک سفید که با دارای حرف «گ»، هستند اصطلاحاً به خودروهای گذر موقت معروفند و پلاکشان هم پلاک گذر موقت است.

خودروهای پلاک سفید با حروف الفبا به جز «گ»، خودروهای شخصی هستند که روزانه شمار زیادی از آنها در کشور در حال تردد هستند و طبیعی است که بیشترین تعداد پلاک خودرو نیز مربوط به این نوع باشد.خودروهای پلاک سفید با نشانه ویلچر، هم خودروهای متعلق به افراد جانباز و معلول است که تعدادشان زیاد نیست.

پلاک زرد

خودروهای پلاک زرد را هم زیاد دیده‌ایم، اما احتمالا کمتر به آن توجه کرده‌ایم، پلاک زردها دو دسته‌اند خودروهای پلاک زرد با حرف «ک» مربوط به خودروهای ادوات کشاورزی است و خودروهای پلاک زرد با حرف «ع» خودروهای حمل و نقل عمومی هستند که تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و… را شامل می‌شود.

پلاک سبز

خودروهای پلاک سبز با حرف «پ»، خودروهای متعلق به پلیس، اعم از پلیس راهور، گشت انتظامی، پلیس مبارزه با موادمخدر، پلیس راهور و… است و خودروهای پلاک سبز با حرف «ث» هم خودروهای متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

پلاک قرمز

پلاک قرمزها با نام پلاک دولتی شناخته می‌شوند. خودروهای پلاک قرمز با عبارت «تشریفات» خودروهای تشریفات دولتی است و خودروهای پلاک قرمز با حرف «الف» خودروهای دولتی هستند که طبق قانون استفاده شخصی از آن‌ها غیرمجاز است.

پلاک آبی

پلاک‌های آبی خود به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ نوع اول و نوع دوم. خودروهای پلاک آبی نوع دوم با حرف «ش» خودروهای متعلق به ارتش جمهوری اسلامی است.

خودروهای پلاک آبی نوع دوم با حرف «ز» خودروهای متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و خودروهای پلاک آبی نوع دوم با حرف «ف» خودروهای متعلق به ستاد کل نیروهای مسلح است.

اما خودروهای پلاک آبی نوع اول متعلق به سفارتخانه‌هاست. خودروهای پلاک آبی دسته اول با حرف «D» خودروهای دیپلمات، کنسولی و سیاسی هستند و خودروهای پلاک آبی دسته اول با حرف «S» خودروهای سفارتخانه‌ها و نمایندگان برای خدمت اداری هستند.

تمامی این پلاک‌ها از سوی مرکز شماره گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و برابر قانون تردد خودروهای فاقد پلاک ملی تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

آشنایی با شش رنگ پلاک خودروها در ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها