فریدون مجلسی در گفتگو با جام جم آنلاین:

عضویت ایران در صندوق بین المللی پول بی فایده بوده است

یک تحلیلگر مسائل بین المللی با اشاره به درخواست فرانسه و بریتانیا از امریکا برای لغو تحریمهای ایران گفت: اگر فرانسه و انگلیس و سایر کشورها نمی خواهند ایران در تحریم باشد خود به ایران کمک کنند. این کشورها با این عنوان که بر بانکهای خود سلطه ای نداریم تجارت با ایران را تحریم کرده اند. انگلیس مطالبات ایران از این کشور را نمی پردازد و هنوز وامی را که چهل سال پیش از رژیم قبلی ایران گرفته است نمی پردازد.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۰۸
گفتگوی فریدون مجلسی با جام جم آنلاین را بخوانید:
 
 
* با توجه به عضویت ایران در صندوق بین المللی پول و درخواست وام ایران از این صندوق ولی شاهد بودیم آمریکا با این وام مخالفت کرد. ایران باید چه دیپلماسی را پیش بگیرد؟

تمام این مسائل از نظر حقوقی درست است و خواسته ایران نیز درست و بر حق است ولی این مسائل متاسفانه در شرایط جنگی رعایت نمی شود. امروز بین ایران و آمریکا حالتی از جنگی اعلام شده وجود دارد. مگر جنگ مشروع و حقوقی است؟ پس نمی توان انتظار داشت در شرایط جنگی مسائل حقوقی رعایت شوند. آمریکا، ایران را به طور یکجانبه تحریم کرده ایران نیز می تواند چنین کند. ولی آمریکا تحریم خود را به تمام دنیا گسترش داده گرچه این دستور از نظر حقوقی درست نیست. چون آمریکا کشوری قدرتمند است و در جنگ با ایران قرار دارد و دیگر کشور ها را وادار به اطاعت کرده است. این رفتار متاسفانه قواعد جنگی را در پی دارد. ایران در صندوق بین المللی پول سهام دار است و استفاده چندانی از این عضویت نکرده است شرایط ایران به دلیل شیوع کرونا اقتضا می کند از وام صندوق استفاده کند و صندوق نیز نظر موافق دارد ولی آمریکا به عنوان یکی از سهامداران اصلی جلوی این وام را گرفته و عملا نمی توان کاری کرد چون جنگ ادامه دارد.

* از طرفی آمریکا از کمک به ایران حرف می زند این تناقض چگونه ارزیابی می شود؟

آن کمک توسط دولت ایران رد شد و می توان گفت پاسخی از طرف ایران در شرایط جنگی بود. این رفتار ها در مقابل هم قرار دارد و باید در این رد کردن انتظار داشت که رفتاری مشابه در مقابل آن دیده خواهد شد. متاسفانه در شرایط جنگی منطق و حقوق حاکم نیست و زور و قلدری حکومت می کند.

* شاهد درخواست بسیاری از کشورها از آمریکا بودیم تا تحریم های خود بر علیه ایران را لغو کند ولی شاهد مخالفت آمریکا بودیم.تحلیلتان در این باره چیست؟

من در این مساله دروغی می بینم. این دروغ از جانب آن کشورهاست. ایران در تحریم بین المللی نیست. تحریم های دنیا در برجام تمام شد و از بین رفت. اگر فرانسه و انگلیس و سایر کشورها نمی خواهند ایران در تحریم باشد خود به ایران کمک کنند. این کشورها با این عنوان که بر بانکهای خود سلطه ای نداریم تجارت با ایران را تحریم کرده اند. انگلیس مطالبات ایران از این کشور را نمی پردازد و هنوز وامی را که چهل سال پیش از رژیم قبلی ایران گرفته است نمی پردازد. بنابراین این تعارفات روز مباداست تا بعدها به دلیل این تحرکات بر ایران منتی گذاشته باشند. در حقیقت هر کسی مخالف تحریم بر علیه ایران است، خود تحریم نکند. در این مرحله نیازی به اجازه گرفتن از آمریکا وجود ندارد. امروز دولت عراق برای خرید برق و گاز ایران از آمریکا اجازه می گیرد و این دوره را تمدید می کند. درحالیکه باید گفت استقلال این ممالک چه می شود؟عراق نمی تواند پول برق و گازی که از ایران می ببرد را بپردازد و این به دلیل تحریم های بانکی آمریکا است. متاسفانه در شرایط جنگی خبری از اخلاق و قانون نیست و هر طرفی با ورود در چنین شرایط از اخلاق دور می شود.

* پیشنهاد شما در مورد استراتژی ایران در این شرایط چیست؟

ایران باید حمله کند و عمل متقابلی را در پیش بگیرد. در حقیقت در چنین شرایطی هر طرفی که قوی تر باشد برنده میدان خواهد بود. ایران می تواند به واشنگتن موشک بزند و کشتی های آنها را در دریا غرق کند. آمریکا تجارت خارجی ایران را فلج کرده است و ایران نمی تواند متقابلا چنین حرکتی صورت بدهد. تنها راه ایران پذیرش این نکته است که در مقابل آمریکا ناتوان است. و باید دلایل جنگیدن را از بین ببرد و به سمت مذاکره متمایل شود و یا اینکه باید جنگ را بپذیرد و با آمریکا وارد نبرد شود. ما در شرایط جنگی قرار داریم در چنین شرایطی قانون جنگل حاکم است و باید دید شیر و روباه این میدان کدام هستند. شرایط جنگی دو جانبه است و هیچ منطق و حقوقی در این شرایط وجود ندارد. این جنگی غیر قابل مصالحه است و اشاره به اصول و قانون و .... فایده ای ندارد. منطق امروز آمریکا این است و ترامپ نیز فردی متعادل و عادی نیست در جایی که همیشه زور و قدرت حاکم بوده اینبار زور و قدرتی عوام و کم خرد حاکم شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها