یک تحلیلگر در گفتگو با جام جم آنلاین:

آمریکا در صندوق بین المللی پول حق وتو دارد

محمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل امریکا ، درباره باز شدن کانال سوئیس برای تهیه دارو و غذا گفت: این رفتار نیز جزو بازی های دوگانه آمریکا حساب می شود. در رسانه ها تبلیغ می کنند ولی پول های ایران در بانک های اروپایی بلوکه شده و اجازه داده نمی شود که به کانال مبادلاتی در سوییس منتقل شود و عملا از این طریق چیزی به دست ایران نمی رسد و بیشتر جنبه فریب افکار عمومی را دارد و آمریکا از این مساله سو استفاده می کند.
محمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل امریکا ، درباره باز شدن کانال سوئیس برای تهیه دارو و غذا گفت: این رفتار نیز جزو بازی های دوگانه آمریکا حساب می شود. در رسانه ها تبلیغ می کنند ولی پول های ایران در بانک های اروپایی بلوکه شده و اجازه داده نمی شود که به کانال مبادلاتی در سوییس منتقل شود و عملا از این طریق چیزی به دست ایران نمی رسد و بیشتر جنبه فریب افکار عمومی را دارد و آمریکا از این مساله سو استفاده می کند.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۰۴
گفتگوی بصیری با جام جم آنلاین را بخوانید:
 
*با توجه به اینکه ایران عضو صندوق بین المللی پول است و با توجه به شدت شیوع ویروس کرونا درخواست وام از این صندوق را داده است ولی با مخالفت امریکا روبرو شده است ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

نحوه عملکرد بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بر این اساس است که اعضای دارای سهام حداکثر به درخواست وام رای مثبت بدهند. تا جایی که من در جریان هستم سهم آمریکا در این صندوق سهمی بالا و بین 20 تا 30 درصد از سرمایه این دو نهاد است. بنابراین رای آمریکا نقش وتویی دارد. ایران و ونزوئلا جزو کشورهایی هستند که در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا شاید مستحق ترین عضو بودند که می بایست با درخواست آنها موافقت می شد.

از این زاویه که آمریکایی ها در بسیاری از تعاملات بین المللی و پیمان ها و کنوانسیون ها چنین رفتاری دارند این مورد نیز مسثنی نبود. و در شرایط نیاز این دو کشور به کمک و خرید های بهداشتی و پزشکی مخالفت کردند و این مساله از بعد اخلاقی و عرفی وجهه آمریکا بخصوص ترامپ را در دنیا منفور تر می کند. آمریکا از طرفی در رسانه ها از کمک به ایران حرف می زند و در سوی دیگر عملکرد آمریکا به این شکل است و این بیانگر نفاق و دورویی آمریکا می باشد. از لحاظ جایگاه بین المللی و پرستیژ آمریکا و از منظر مسائل انسانی و اخلاقی و حقوق بشری بر وجهه این کشور ضربه ای دیگر وارد شد و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه دولتی مدنی و حقوق بشری است زیر سوال رفت و این ادعای دولتمردان آمریکا دیگر قابل دفاع نیست.

*آمریکا عنوان کرده است دارو و وسایل بهداشتی و غذا جزو تحریم ها نیست و می توانیم این اقلام را از کانال سوییس تهیه کنیم ولی تهیه این اقلام نیاز به پرداخت هزینه دارد و پول ایران بلوکه و تحت تحریم است. این مساله را چگونه ارزیابی می کنید؟

این رفتار نیز جزو بازی های دوگانه آمریکا حساب می شود. در رسانه ها تبلیغ می کنند ولی پول های ایران در بانک های اروپایی بلوکه شده و اجازه داده نمی شود که به کانال مبادلاتی در سوییس منتقل شود و عملا از این طریق چیزی به دست ایران نمی رسد و بیشتر جنبه فریب افکار عمومی را دارد و آمریکا از این مساله سو استفاده می کند. تنها مساله ای که در این رفتار متضاد آمریکا وجود دارد این است که این کشور می خواهد چهره خود را در دنیا مثبت نشان بدهد همچنین در این زمینه آمریکا هدف معامله گری را دنبال می کند و پیشنهادات آمریکا صرفا انسان دوستانه و خالصانه نیست.

آنها در میان پیام های واسطه ای که مطرح کرده اند درخواست هایی داشتند از جمله آزادی جاسوسان آمریکایی و یا توقف حرکت هایی از سوی ایران در برخی از نقاط منطقه و در حقیقت آمریکا اهل مبادله و معامله بوده و آنچه در فضای بین الملل مطرح می کنند ناشی از اخلاق و انسانیت نیست. جمهوری اسلامی نیز در برخورد با آمریکا محاسبات هزینه فایده انجام می دهد و ظاهرا تا الان معامله ای نکرده است. حرکت دیپلماسی ایران می توان با فشار بر آمریکا وجهه آمریکایی ها را در دنیا افشا کند ولی تاثیر سریع و ضرب الاجلی ندارد.

*آیا در این شرایط ایران نباید رفتاری هوشمندانه از خود نشان بدهد؟

به نظر من، باید سیاست دیپلماسی عمومی فعال انجام شود و از طریق رسانه ها و نامه نگاری و سازمانها و درخواست های بین المللی باید حداکثر فشار را وارد کرد و اسناد و مدارکی که عدم عملیاتی بودن حرف آمریکا را نشان می دهد ارائه بدهند تا فشارها بر آمریکایی ها مضاعف شوند تا آمریکایی ها عقب بنشینند. ایران باید با دولت های دوست ارتباط حداکثری بگیرد و مسائل را تعقیب کند و اعتماد و انتظار و امید زیادی به باز شدن این مسیر از طرف آمریکایی ها نداشته باشند. در گذشته نیز همین بود و ایران باید هر سه گام را همزمان پیش ببرد تا نهایتا بتواند مشکل را برای خود به حداقل برساند.

*آیا ایران می توان با تعامل متقابل با چین تحریم ها را بی اثر کند یا فکوس ایران باید بر کشورهای همسایه باشد؟

ایران این مسیرها را تعقیب می کند . به هر جهت دور زدن همین است و به واسطه کشورهای بی طرف مسیر دور زده می شود ولی این روال زمان بر و هزینه بر است. ولی فعلا چاره ای جز این نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها