طراحی کاتالوگ برای استارتاپ ها یا شرکت‌هایی که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند، یک تبلیغ هوشمندانه و در عین حال موثر محسوب می‌شود؛ زیرا در کاتالوگ می‌توان تک تک فعالیت‌های شرکت را در قالب رنگ‌ها و تصاویر به نمایش گذاشته و با انتخاب نوشته‌هایی مناسب حیطه فعالیت استارتاپ را معرفی کرد.
کد خبر: ۱۲۶۲۶۳۲

به گونه‌ای که خواننده با مشاهده کاتالوگ تصور کند که هم اکنون دریچه جدیدی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین به روی او گشوده شده است و باید هر چه سریع‌تر این فرصت را غنیمت شمرده و از محصولات یا خدمات شرکت مد نظر استفاده کند.

حال که با اهمیت طراحی کاتالوگ برای استارتاپ ها و معرفی خدمات آن‌ها آشنا شدیم، باید درباره اصول طراحی یک کاتالوگ مناسب که تاثیرگذاری بسیاری در ذهن مخاطبان دارد نیز اطلاعات کافی داشته باشیم.

اهمیت طراحی کاتالوگ در برندسازی استارتاپ ها

در معرفی برندتان زیاده روی نکنید!

بسیاری از استارتاپ ها از طراحان گرافیست می‌خواهند که برندشان را بسیار مشهور و معروف نشان دهند و در معرفی محصولاتشان تا حدی زیاده روی می‌کنند که خواننده به محض این که کاتالوگ را در دست می‌گیرد، متوجه می‌شود که محصولات و خدمات ارائه شده مربوط به یک شرکت تازه‌کار هستند؛ بنابراین مخاطب با دیدی سطحی به خدمات ارائه شده توسط شرکت نگاه می‌کند و به هیچ عنوان کسب و کار راه اندازی شده را جدی نمی‌گیرد!

همین بزرگنمایی بیش از حد خدمات شرکت در قالب طراحی کاتالوگ و سایر اقلام تبلیغاتی سبب می‌شود که بسیاری از استارتاپ ها مشتری زیادی نداشته و محکوم به شکست باشند. این نکته را آویزه گوشتان کنید که معرفی محصولات و خدمات صرفاً جهت اطلاع رسانی به مشتری صورت می‌پذیرد و تبلیغاتی که به نوعی فرد را وادار به استفاده از خدمات ارائه شده کند، اثر کاملاً عکس خواهد داشت و مشتری در صورتی که نام برند را مجدداً مشاهده کند به هیچ عنوان سراغ آن نخواهد آمد.

در قدم اول باید قالب طراحی کاتالوگ شرکت‌های به نام و سرشناس را مشاهده کنید، سپس برای معرفی خدماتتان تصمیم‌گیری نمایید؛ زیرا شرکت‌های سرشناس از تیم‌های بسیار قوی در زمینه طراحی گرافیک بهره می‌گیرند و با استفاده از اصول روانشناسی، کاتالوگی را ارائه می‌کنند که با وجود ساده و جذاب بودن، بیشترین تاثیرگذاری را در ذهن مشتری داشته باشد.

تعداد محصولات چاپ شده در کاتالوگ را محدود کنید

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب می‌شود پروسه طراحی کاتالوگ برای شناساندن محصولات و خدمات استارتاپ ها با شکست مواجه شود، استفاده از تصاویر متعدد جهت معرفی محصولات مختلف در کاتالوگ است. همین امر سبب می‌شود که مشتری در دنیایی از تصاویر و کلمات غرق شود و مغز وی نتواند خدمات ارائه شده را به خوبی تجزیه و تحلیل کند، بنابراین در نهایت مشتری نمی‌تواند پیام شما را که در رنگ‌ها، تصاویر و کلمات منعکس شده و ارسال شده است را دریافت کند و با مطالعه کاتالوگ اطلاعات زیادی از نوع خدمات استارتاپ و علت راه اندازی آن دریافت نخواهد کرد.

بنابراین مشتریان شرکت‌های قدیمی را جهت دریافت خدمات و محصولات مورد نظرشان انتخاب می‌کنند و استارتاپ ها که نیروی جوان اداره آن­ها را بر عهده دارند و خدمات بهتر و جدیدتری از شرکت‌های قدیمی ارائه می‌کنند، باز هم با درهای بسته در مسیر پیشرفت و شناخته شدن مواجه می‌شوند.

شما بیشتر از طراح متوجه هستید که کدام محصولات جدیدتر است و می‌توانید با معرفی آن دریچه جدیدی از علم و تکنولوژی به سوی همگان باز کنید، پس در ابتدای کار دو تا پنج محصول را انتخاب کنید و ویژگی‌های کلیدی آن‌ها را که محصولات دیگران از آن‌ها بی‌بهره‌اند در قالب طراحی کاتالوگ معرفی کنید، تا به محض معرفی استارتاپ و ارائه کاتالوگ در نمایشگاه‌ها و ... بتوانید در این زمینه بدرخشید و نام شرکتتان را بلند آوازه کنید.

تعداد صفحات مناسبی برای کاتالوگ در نظر بگیرید.

شاید در قدم اول تصور کنید که تا هر اندازه کاتالوگ پربارتر بوده و تعداد صفحات زیادی برای آن در نظر گرفته شده باشد، برای مشتری جذاب­ تر و قابل توجه تر می­باشد؛ اما باور داشته باشیم یا نه انسان موجودی راحت طلب است و به هیچ عنوان نمی‌تواند برای مطالعه یک کاتالوگ بیشتر از چند ثانیه زمان صرف کند.

همچنین با توجه به این که بیشتر استارتاپ ها اغلب در نمایشگاه‌ها ظاهر می‌شوند تا بتوانند برای اولین بار محصولاتشان را معرفی کنند، ارائه یک کاتالوگ که دست کمی از بروشور ندارد و شبیه یک دفترچه برای معرفی کامل چند محصول است، چندان کارآمد نخواهد بود.

کاتالوگ باید در قالب چند صفحه طراحی شود و در قالب همین چند صفحه بتواند به بهترین نحو خدمات ارائه شده توسط استارتاپ را معرفی کند، به گونه‌ای که مخاطب با صرف چند ثانیه زمان و نیم نگاهی به محصولات بتواند نوع فعالیت استارتاپ را تشخیص داده و به سوی خدمات نوین ارائه شده جذب شود. طراحی بسته بندی

اهمیت طراحی کاتالوگ در برندسازی استارتاپ ها

کاتالوگ ساده طراحی کنید اما نه خشک و بی‌روح

بسیاری از اعضای استارتاپ ها تصور می‌کنند که شاید کسب و کارشان آن‌چنان که باید و شاید در روزهای اول درخشش لازم را نداشته باشد و تا حد امکان سعی می‌کنند از سر و ته هزینه تبلیغات بزنند، از سوی دیگر برخی دیگر از استارتاپ ها با این باور اقدام به طراحی کاتالوگ می‌کنند که هر چه کاتالوگ ساده‌تر باشد پربارتر است!

اگر استارتاپ با دو تفکر فوق راه اندازی شده است، دیر یا زود باید منتظر فرا رسیدن روزهای پایانی عمرش باشد؛ زیرا محصولی که تبلیغات درستی برای آن صورت نپذیرفته باشد، به خوبی شناخته نخواهد شد و محصولی که شناخته نشده باشد، فروشی نخواهد داشت؛ بنابراین صرفه جویی در هزینه تبلیغات برای شرکت‌هایی که هیچ کسی آن‌ها را نمی‌شناسد بی ­معنا است و هزینه‌ای که بابت تبلیغات و معرفی محصولات در قالب کاتالوگ پرداخت می‌شود، با فروش بیشتر به سادگی جبران خواهد شد.

گروه دوم نیز که معتقد هستند کاتالوگ‌های ساده تاثیرگذارتر هستند، هنوز با دنیای رنگ‌ها آشتی نکرده‌اند و دنیا را از پس پرده‌های سیاه و سفید و خاکستری می‌بینند؛ رنگ بندی و جلوه‌های ویژه‌ای که برای یک کاتالوگ توسط طراح در نظر گرفته می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند که مشتری از بین چندین نمونه، کاتالوگ برند جدید را برای مطالعه انتخاب کند و بدون این که متوجه باشد، مجذوب رنگ بندی‌های ویژه و طراحی نوین آن شود.

 

از طراحان حرفه‌ای کمک بگیرید

یکی از اصولی که طراحی بیلبورد استارتاپ ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، سپردن طراحی کاتالوگ به افراد خبره و متخصص در این زمینه است؛ طراحان حرفه‌ای در زمینه طراحی کاتالوگ جهت برند سازی محصولات شرکت‌های مختلف تجربه بالایی دارند؛ بنابراین کاتالوگ را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که استارتاپ به خوبی در بین رقبا بدرخشد و بتواند گوی تجارت و کسب و کار را از آن‌ها برباید.

طراح حرفه‌ای قبل از این که استارت طراحی کاتالوگ را بزند، شالوده اصلی کار را طراحی کرده و بارها و بارها با اعضای استارتاپ درباره معرفی محصولاتشان رایزنی می‌کند، تا بتواند استارتاپ را به گونه‌ای معرفی کند که هیچ ابهامی درباره نوع خدماتی که ارائه می‌شود وجود نداشته و همه چیز برای مشتریان مانند روز روشن باشد.

طراحان حرفه‌ای هنگام طراحی کاتالوگ بهترین مکان را جهت قرار دادن لوگو در نظر می‌گیرند و به جلد کاتالوگ که اولین قسمتی است که در معرض دید مشتری قرار می‌گیرد توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند؛ بنابراین مشتری به محض دیدن کاتالوگ تصور می‌کند که این شرکت برای وی شناخته شده است و بدون لحظه‌ای مکث به سوی استارتاپ و محصولات ارائه شده توسط آن جذب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها