افراد معمولا به دنبال ماسک‌هایی می‌گردند که با عنوان «ماسک فیلتردار» در بازار معروف شده است.
کد خبر: ۱۲۶۲۶۰۸

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، امروزه با شیوع ویروس خطرناک کرونا در نقاط مختلف دنیا، استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در بین مردم رایج شده است.

طبق مطالعات گوناگون تنها ماسکی که می‌تواند از ورود ویروس‌ها به بدن جلوگیری کند، ماسک نانو است؛ چرا که این ماسک به علت دارا بودن لایه نانو الیاف علاوه بر لایه‌های فیلتر دیگر، توانایی بالایی در جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا به بدن را دارند.

از انواع ماسک نانو می‌توان به ماسک‌هایی با پسوند N اشاره کرد که به دسته‌های N ۹۵، N ۹۹ و N ۱۰۰ تقسیم می‌شوند. عدد بعد از N در این ماسک‌ها طبق استاندارد NIOSH آمریکا نشان دهنده درصد بازده فیلتراسیون ماسک است.

از دیگر انواع ماسک‌های نانو می‌توان به ماسک‌هایی با پسوند FFP اشاره کرد که دو دسته FFP ۲ و FFP ۳ از آن‌ها وجود دارد. این ماسک‌ها فیلتر ثابت دارند و با استاندارد EN ۱۴۹:۲۰۰۱ نام گذاری شده اند.

عمر مفید استفاده از ماسک‌ها چقدر است؟

شست و شو مجدد ماسک‌ها به منظور استفاده دوباره آن‌ها کار نادرستی است؛ چراکه به دلیل بازشدن منافذ الیاف موجود در ماسک و همچین تغییر درساختار فیزیکی و شیمیایی، ماسک قابلیت تاثیرگذاری خود را از دست داده و دارای آلودگی شدید ویروسی یا میکروبی خواهد شد.

بر اساس استاندارد‌های موجود، عمر مفید استفاده از ماسک‌ها حداکثر ۸ ساعت است. حتی معتبرترین شرکت‌های تولید کننده ماسک به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند که از ماسک تولیدی آن‌ها بیشتر از یک بار یا ۸ ساعت استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که هز زمان احساس کردید ماسک‌ها مرطوب شده اند باید آن‌ها را تعویض کنید در غیر این صورت این ماسک‌ها مکان مناسبی برای تجمع ویروس کرونا خواهند بود.

افراد معمولا به دنبال ماسک‌هایی می‌گردند که با عنوان «ماسک فیلتردار» در بازار معروف شده است. اما بافت پارچه‌ای روی ماسک نقش اصلی را در جلوگیری از ذرات تنفسی دارد. این ماسک‌ها به علت آلودگی هوا در محیط‌های کاری یا محیط آزاد ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:
افزایش ۴ تا ۶ هفته‌ای سال تحصیلی پس از بازگشایی مدارس
بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که شیر یک طرفه نصب شده روی ماسک فیلتر است. اما نقش اصلی آن اجازه دادن خروج هوا به راحتی هنگام بازدم ماست. خیلی از افراد این روز‌ها علاقه زیادی به استفاده از ماسک‌های به اصطلاح «فیلتر دار» دارند، اما این ماسک به علت اینکه بازدم فرد از از شیر یک طرفه نصب شده روی ماسک خارج می‌شود و احتمال دارد تا فرد سالم در معرض خطر انتشار قطرات تنفسی عطسه یا سرفه افراد مبتلا به کرونا قرار بگیرد؛ بنابراین هیچ نقش حفاظتی ندارد. پس تهیه اینگونه ماسک‌ها با قیمت گران به هیچ وجه برای عامه مردم توصیه نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها