تجهیزات آزمایشگاهی مورد بحث در این مقاله اغلب در تمامی آزمایشگاه های شیمی عمومی یافت می شوند.
کد خبر: ۱۲۶۲۲۷۵

 آزمایشگاهایی تحت عنوان آزمایشگاه عمومی شناخته می شوند که پاسخگوی نیاز تخصص های مختلف باشند.

این آزمایشگاه ها به صورت مشترک میان متخصصان و محققان متعدد مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی آزمایشگاه های شیمی یک آزمایشگاه شیمی عمومی را در دل خود جای داده اند. در هر آزمایشگاه شیمی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی همچون لوله آزمایش، انبرک، روپوشها، دستکش ها، هود ها، عینک ها و لوازم مربوط به امنیت کاربران، شیشه ساعتی ها، ارلن مایر، استوانه مدرج، قیفها، چراغ الکلی ها، بورت و پیپت، بشر، هاون، ترمومترها، قطره چکان، و ... یافت می شوند. برای آشنایی با لوازم آزمایشگاهی ضروری و پرکاربرد آزمایشگاه های شیمی با ما همراه باشید.

تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در یک آزمایشگاه عمومی

تجهیزات آزمایشگاهی رایج

تجهیزات ایمنی، بخش مهمی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی  

بخشی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی موجود در هر آزمایشگاه شیمی را لوازم آزمایشگاهی ایمنی تشکیل می دهد. عینک های ایمنی، روپوش ها و دستکش ها اصلی ترین و ساده ترین این لوازم هستند. توجه کنید اولین اصلی که باید در هر آزمایشگاهی و هنگام کار با تجهیزات آزمایشگاهی رعایت شود، ایمنی است. در یک آزمایشگاه شیمی سهل انگاری و بی توجهی می تواند فاجعه آفرین باشد. در مواقع کار با مواد شیمیایی همچون اسید ها و ... حتما لازم است تا از روپوش، دستکش و عینک های ایمنی مخصوص استفاده کنید. یک قطره از اسید های قوی می تواند منجر به نابینایی کاربر شود. در برخی مواقع حتی لازم است از کفش های مخصوص نیز استفاده نمایید. هرگز در آزمایشگاه های شیمی، از کفش های روباز و صندل استفاده ننمایید. لازم است تا تجهیزات آزمایشگاهی ایمنی، به دقت انتخاب و برای آزمایشگاه ها خریداری شوند و کاربران نسبت به ضرورت استفاده از این لوازم توجیه گردند. برای انتخاب لوازم آزمایشگاهی با کیفیت می توانید از کارشناسان شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه سهند مشاوره های لازم را کسب نمایید.

 

هودها نیز از جمله وسایل آزمایشگاهی هستند که برای امنیت آزمایشگاه شما، اهمیت زیادی دارند. ممکن است گازهای تولیدی در آزمایشگاه شیمی خطر آفرین باشد. بهتر است عملیات شیمیایی را زیر هود های آزمایشگاهی انجام دهید. هود های آزمایشگاهی اندازه، امکانات و قدرت های مختلفی دارند. برای انتخاب هود مناسب آزمایشگاه خود می توانید از شرکت تجهیزات آزمایشگاهی راهنمایی بخواهید.

تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در یک آزمایشگاه عمومی

 

لوله های آزمایشگاهی، بخش غیر قابل اجتناب لوازم آزمایشگاهی

هر چند لوله های آزمایشگاهی اعضای کوچکی از خانواده بزرگ لوازم آزمایشگاهی هستند، شاید بتوان آن ها را از اصلی ترین لوازم آزمایشگاهی دانست. بی شک به هنگام کار در یک آزمایشگاه شیمی به لوله های آزمایش نیاز دارید. لوله های آزمایشگاهی یک سر باز دارند و سر دیگر گرد و مسدود است. در واقع به هنگام نیاز به انجام آزمایش های کوچک و مقایسه واکنش ها، رفتار مواد و ... با یکدیگر به تعداد زیادی از لوله های آزمایش نیاز دارید. لوله های آزمایش در آزمایشگاه های بیوشیمی بسیار پرکاربرد هستند. لوله های آزمایشگاهی با استفاده از درپوش به راحتی بسته می شوند. شما می توانید با ابزار راحت و ارزان قیمت با امنیت کامل لوله های آزمایش را بر روش شعله نگه دارید. فراموش نکنید حرارت دادن محتوای لوله آزمایش زمانی که درب آن بسته است، بسیار خطرناک است. شما می توانید تعداد زیادی لوله آزمایش را در جا نمونه ای کنار یکدیگر نگه داری نمایید.

 

بشر، ارلن مایر و بالن آزمایشگاهی، رایج ترین لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

بشر  و ارلن مایر را می توان رایج ترین تجهیزات آزمایشگاهی دانست. بشرها کاربردهای بسیار متنوعی در آزمایشگاه های شیمی دارند. این ظروف برای مخلوط کردن، حل کردن، حرارت دادن و ... مورد استفاده قرار می گیرند. بشرها اغلب مدرج هستند ولی در پوش ندارند بنابراین ظروف مناسب نگهداری مواد فرار نیستند. در برخی مواقع می توانید از شیشه ساعتی ها برای پوشاندن در بشر استفاده نمایید. فراموش نکنید بشرها، دقت بالایی در اندازه گیری مایعات محسوب نمی شوند و در صورتی که برای اندازه گیری به دقت بالایی نیاز دارید بهتر است از لوازم دیگری استفاده نمایید. بشرها در اندازه های مختلف از کوچک تا بزرگ عرضه می شوند و اغلب در آزمایشگاه های شیمی در اندازه های متنوع در اختیار کاربران قرار می گیرند.

 

ارلن مایر یکی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ضروری هر آزمایشگاه شیمی است که در سال 1861 توسط شخصی به نام ارلن مایر طراحی شد. ارلن مایر از دو بخش تشکیل شده است، قسمت تحتانی پهن و گردنه باریک. به دلیل این طراحی، مخلوط کردن و هم زدن در ارلن مایر بسیار راحت و امن تر از سایر لوازم است. قرار دادن ارلن مایر در شیکرها، بسیار راحت است. ارلن مایر ها معمولا دارای درپوش برای نگه داری مایعات و ... هستند. هرگز به هنگام حرارت دادن محتوای ارلن مایر، از درب پوش استفاده نکنید چرا که ممکن است منجر به انفجار گردد. ارلن مایرها نیز مشابه بشرها اغلب مدرج اند ولی این درجه بندی دقت بسیار بالایی ندارد. در صورتی که دقت بسیار بالای اندازه گیری مد نظرتان باشد لازم است تا از ابزار مناسب تری که در ادامه معرفی خواهد شد، استفاده نمایید.

تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در یک آزمایشگاه عمومی

بالن های آزمایشگاهی نیز از جمله لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی هستند که اغلب برای هم زدن و مخلوط کردن چند ماده با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. بالن های آزمایشگاهی اغلب دارای درپوش هستند و به راحتی می تواند به عنوان ظرف در بسته از آنان استفاده نمود. بالن ها مشابه ارلن مایر به راحتی در شیکر ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر بالن ها بدون درجه بندی بوده و برای اندازه گیری حجم مایعات مورد استفاده قرار نمی گیرند.

 

شیشه ساعتی، بوته، هاون و قیف از دیگر لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

شیشه ساعتی از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه ساعتی ظرفی مقعر از جنس شیشه است که می توان مواد به ویژه مواد جامد را به مقدار اندک در آن مورد عملیات شیمیایی قرارداد. شیشه ساعتی در بیشتر مواقع به عنوان درپوش بسیاری از لوازم آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. در تمامی عملیات که نیاز به ظروفی با سطح مسطح است، می توان از شیشه ساعتی استفاده نمود بنابراین در فرایند های تبخیر شیشه ساعتی بسیار پرکاربرد است.

 

هاون ها برای سابیدن و خردایش مواد مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب از جنسی ساخته می شوند که در برابر سایش مقاوم باشند. انتخاب هاون مقاوم در برابر سایش برای حفظ خلوص مواد شما به هنگام سایش اهمیت زیادی دارد.

 

 بوته ها نیز برای حرارت دادن مواد در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است تا بوته ها در برابر دما و خوردگی مقاومت مطلوبی داشته باشند تا بتوان طیف وسیعی از مواد شیمیایی را به داخل آنان ریخت.

 

قیف ها از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی اند که در عین سادگی و قیمت ارزان، بسیار پر کاربرد هستند. قیف ها ممکن است پلاستیکی یا شیشه ای باشند و انتهای کوتاه یا بلند داشته باشند. بسته به کاربرد مد نظرتان لازم است تا قیف آزمایشگاهی مناسب را بیابید. قیف های آزمایشگاهی سازهای مختلفی دارند.

استوانه مدرج ، پیپت و بورت ابزارهای مهم برای اندازه گیری

استوانه مدرج از مهم ترین لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است که در اندازه های مختلف در آزمایشگاه های شیمی وجود دارد. استوانه مدرج هرچه باریک­تر باشد، دقت بیشتری برای اندازه گیری دارد. از استوانه مدرج برای اندازه گیری مایعات در آزمایشگاه ها استفاده می شود و این ابزار، دقت مطلوبی دارد. برای خواندن حجم مایعات در استوانه مدرج لازم است تا نکاتی را رعایت نمایید. پایین ترین قسمت انحنای مایع در استوانه مدرج بایستی بر روی عددی که مورد نظر شماست قرار گیرد. توجه نمایید تا هم راستا با استوانه مدرج قرار گرفته و به طور هم سطح عدد را بخوانید.

 

پیپت ها نیز از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی دقیق برای اندازه گیری حجم مایعات و جا به جایی آن به داخل ظروف مختلف هستند. پیپت ها بر اساس اهداف مورد نظر و کاربرد ها، ممکن است طراحی های مختلفی داشته باشند.

 

بورت ها کاربرد مشابه پیپت دارند. از بورت برای اندازه گیری بسیار دقیق حجم مایعات و ریختن مقدار مشخصی از مایع به داخل ظرف مورد نظر استفاده می شود. بورت ها دارای قسمتی برای باز و بسته کردن هستند که با استفاده از آن می توان به راحتی مقدار مایع خروجی را تنظیم کرد. می توان گفت بورت ها از دقیق ترین ابزار برای اندازه گیری مایعات هستند. بورت به صورت قطره قطره و به آرامی مایع را به سمت ظرف مورد نظر شما هدایت می نماید. بورت ها همچنین برای اندازه گیری حجم مایعات نیز مورد استفاده قرار می گیرند. 

در صورتی که دقت زیادی مد نظر شما نیست و صرفا هدف شما استفاده از مایعات به صورت قطره قطره است، می توانید از قطره چکان نیز استفاده نمایید که وسیله ساده تر و ارزان تری است.

اسپاتول، گیره، فورسپس و پنس، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پر کاربرد

اسپاتول یا قاشقک های آزمایشگاهی از جمله و تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد هستند. از اسپاتول ها برای جابه جایی مواد جامد استفاده می شود. طراحی اسپاتول به نحوی است که بتوانید به راحتی و به مقدار خیلی کم، مواد مورد نظر خود را جا به جا کنید. به هنگام وزن کردن مواد، به اسپاتول نیاز دارید.

 

گیره ها نیز برای جا به جایی لوله های آزمایش، بشر و سایر لوازم آزمایشگاهی و تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده اند. شما می توانید با استفاده از گیره ها، لوازم و تجهیزات را بر روی شعله نگه دارید یا عملیات دیگری انجام دهید.

فورسپس که شباهت بسیار زیادی به قیچی دارد نیز می تواند برای نگه داشتن تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. برای جدا کردن تکه های مواد نیز می توانید از پنس های ویژه استفاده نمایید. نکته کلی این است که در آزمایشگاه های شیمی لازم است تا محتاطانه از دستان خود استفاده نمایید و بهتر است ابزار مناسب جایگزین را از میان لوازم آزمایشگاهی موجود بیابید.

در خرید تجهیزات آزمایشگاهی ترمومترها، ترازوهای دیجیتال و چراغ الکلی را فراموش نکنید

هر شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی، خرید ترمومتر، ترازوی دیجیتال و چراغ الکلی را به شما پیشنهاد خواهد نمود. در واقع آزمایشگاه شما بیش از هر لوازم آزمایشگاهی به این لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارد. ترمومترها برای اندازه گیری دمای مایعات مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس دقت و محدوده دمای مورد نیاز، تنوع زیادی دارند.

ترازوهای دیجیتال شاید از پر اهمیت ترین ابزارهای اندازه گیری آزمایشگاه های شیمی باشند. شرکت تجهیزات آزمایشگاهی شما را در خرید این لوازم یاری خواهد نمود. برای آشنایی با برندهای مطرح لوازم آزمایشگاه سایت (https://www.laboratory-equipment.com/) را ببینید. ترازو ها بر اساس دقت تنوع بسیار زیادی دارند و البته با افزایش دقت اندازه گیری، قیمت آنان نیز متفاوت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها