متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

چرا مادران باردار بی خوابی می کشند؟

بارداری دورانی سخت و حساسیت برانگیز برای هر مادری به شمار می رود. مراقبت ها و رسیدگی های مختلف می تواند این دوران را برای زنان راحت تر و ساده تر کند.
کد خبر: ۱۲۶۱۱۰۴

به گزارش جام  جم  آنلاین، زنان باردار در این دوران با مشکلات زیادی مواجه می شوند و اختلالات زیادی را دورن بدن خود حس می کنند. یکی از این اختلالات «خواب» است.

در این دوران بنا به دلایل مختلف میزان خواب زنان باردار کم و زیاد می شوند، به این ترتیب که یا زیادی می خوابند و یا اینکه برعکس، به سختی به خواب می روند.

فریبا یحیی پور متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با علل اختلالات خواب زنان باردار به جام جم آنلاین گفت: اختلال در خواب برای زنان باردار به دلیل تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی در بدن به وجود می آید. نخستین علل در اختلالات خواب او به دلیل اضافه وزن است. البته این اضافه وزن عادی است. بزرگ شدن سایز بدن نیز در روزهای پایانی بارداری عملا باعث می شود یک خانم باردار نتواند طاق باز بخوابد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: خانم های باردار در طول دوران بارداری با مشکل دیگری به نام مشکل تنفسی هم روبرو هستند. اضافه وزن او و دیگر تغییرات فیزیولوژیکی سیستم تنفس او را با اختلال مواجه می کند که این خود باعث اختلال در خواب می شود.

این پزشک متخصص زنان در رابطه با دیگر علل بی خوابی و یا خواب بیش از اندازه نزد زنان باردار بیان داشت: بی حس شدن و یا همان سر شدن پاها و نارسایی در سیستم خون رسانی بدن نیز در اختلالات مربوط به خواب تاثیر گذار است. یک خانم باردار در مواقع بسیاری نیز دچار دل درد می شود که این نیز بی خوابی را رقم می زند.

وی با بیان اینکه 10 درصد زنان باردار اختلال در خواب را به صورت مزمن تجربه می کنند افزود: حالت تهوع، کمر درد، تکرر ادرار و ... از دیگر عارضه های رایج نزد زنان باردار به شمار می رود. بیشتر آنها نیز در سه ماهه سوم بارداری بیشتر از هر زمان دیگری این بی خوابی را تجربه می کنند.

یحیی پور تاکید کرد: حساسیت و سوزش در ناحیه سینه، تنگی نفس و تپش قلب از دیگر علل بی خوابی زنان باردار به شمار می رود. سایر دلایل بی‎خوابی و یا اختلال در خواب می‌تواند مربوط به استرس باشد.

وی یادآور شد: خانم های باردار در طول دوران بارداری برای خود دغدغه هایی دارند، دغدغه هایی مثل اینکه در روز به دنیا آمدن فرزندش چه اتفاقی می افتد. او گاهی می ترسد و گاهی نیز به شدت دچار استرس خواهد شد. حمایت اعضای خانواده به خصوص همسرش از او تا حد زیادی از مقدار استرس ها و ناراحتی های او که عارضه ای مثل بی خوابی را رقم می زند، کم می کند.

یحیی پور با بیان اینکه اختلال در خواب به دلیل افسردگی هم به وجود می آید تصریح کرد: ریفلاکس شبانه معده از دیگر عارضه های رایج در زنان باردار است. این مشکل با سروزش سر دل بین زنان باردار به وجود می آید. تغییرات هورمونی باعث کند شدن دستگاه گوارش از جمله عضلات داخل مری می شود ، یعنی ناحیه ای که غذا را پایین می برد. علائم ریفلاکس معده در هنگام خواب بدتر می شود چرا که فرد دراز کشیده و به اسیدها اجازه می دهد راحت تر به داخل مری حرکت کنند.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ادامه گفت: ما با اختلال آپنه هم روبرو هستیم. آپنه عارضه ای است که با قطع تنفس در هنگام خواب به دلیل انسداد راه های هوایی فوقانی به وجود می آید. بافت های چرب داخل گلو در هنگام خواب حرکت می کنند و به مجاری هوایی فرو می روند. در نتیجه تنگی نفس به وجود می آید و خواب را از چشمان یک مادر باردار می رباید.

این تخصص بارداری در پایان گفت: اهمیت به تغذیه سالم، حمایت اعضای خانواده از زن باردار و البته زیر نظر پزشک بودن باعث می شود تا اختلالات در هنگام بارداری به کمترین حد خود برسند هر چند که برخی از این مشکلات اجتناب ناپذیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها