واریس یکی از بیماری‌هایی است که تمام افراد به خصوص بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اگرچه درمان واریس پا می‌تواند بسته به شدت و گستردگی رگ‌های واریسی متغیر باشد.
کد خبر: ۱۲۶۰۰۱۰

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان؛ واریس، شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است.

واریس‌ها رگ‌های گشاد و پیچ خورده‌ای هستند که بر اثر فشار مداوم بر سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند، این عارضه ممکن است تمام رگ‌های بدن را هم درگیر کند.

با پا به‌سن‌گذاشتن زن و مرد، بدن فرد بیشتر دچار التهاب می‌شود و رگ‌ها به‌دلیل گشاد‌شدن در زمان التهاب، به‌مرور زمان، حالت طبیعی ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در این مطلب با راه درمان یکی از انواع واریس آشنا می‌شویم.

واریس پا

در اکثر افراد وَرید واریس ها (اتساع‌ و پیچ‌خوردگی‌ دائمی ) به شکل عنکبوت هستند و به همین دلیل آزار و اذیت افرادی که از این بیماری رنج می‌برند را در پی دارد. گاهی اوقات عارضه واریس موجب ایجاد دردهای شدید به ویژه موقع راه رفتن و ایستادن‌های طولانی می‌شود همچنین در موارد شدید موجب بروز زخم‌های پوستی هم می‌شود.

روش‌های متعددی برای پیشگیری و درمان واریس وجود دارد که به شرح زیر است:

بالا نگه داشتن پاها

یکی از راه‌های احتمالی پیشگیری از عارضه واریس؛ بالا نگه داشتن پاها به خصوص بعد از ایستادن یا راه رفتن بسیار طولانی است. زیرا این کار موجب گردش خون در پاها شده و همچنین باعث استراحت پاها هم می‌شود. به علاوه در هنگام خواب می توانید پاهای خود را بر روی بالشت قرار دهید. این کار موجب می‌شود فشار کمتری بر پاها بیاید و به علاوه موجب جلوگیری ازتجمع خون در سیاهرگ ها می‌شود.

ورزش کردن

پیاده روی و آهسته دویدن، موجب جریان خون در پاها و همچنین مانع از‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ بروز سیاهرگ‌ واریسی می‌شود. به علاوه نرمش کردن فشار خون بالا را کاهش داده و باعث بهبودی سیستم گردش خون در کل بدن می‌شود.

سیگار نکشید!

یکی از دیگر راه‌های پیشگیری از واریس پا، سیگار نکشیدن است. همان‌طور که می‌دانید سیگار کشیدن موجب بالا رفتن فشار خون شده و این امر در ایجاد سیاهرگ واریسی نقش بسزایی دارد.

اضافه وزن نامناسب و حفظ وزن مناسب

اضافه وزن یکی از دلایل ایجاد واریس پا است. وزن زیاد باعث فشار آوردن بر روی پاها و سیستم گردش خون می‌شود. به همین دلیل کاهش وزن در افراد چاق، خطر ابتلا به عارضه سیاهرگ وارسی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود یک رژیم و برنامه غذایی سالم داشته و از مصرف غذاها با ارزش کم پرهیز کنید.

صاف نشستن

توصیه می شود افراد روی صندلی، صاف و راست بنشینید و پاهایشان را هم روی هم نیندازند. نشستن صحیح و مناسب باعث گردش خون در پاها می‌شود. بد نشستن و انداختن پاها روی هم، جریان خون را در پاها مختل می‌کند و عارضه واریس را افزایش می‌دهد.

خوردن اسپند خوراکی

اسپندخوراکی به دلیل ترکیبات در خود باعث جلوگیری و رفع رگ‌های واریسی می‌شود. افرادی که از بیماری واریس رنج می‌برند توصیه می‌شود شبی یک قاشق مربا خوری اسپندخوراکی را به همراه یک لیوان آب به مدت ۴۰ شب میل کنند. توجه کنید که به هیچ عنوان اسپندخوراکی را نباید جوید و حتما باید قورت داده شود.

استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس

یکی از راه‌های رفع درد واریس، استفاده از جوراب های مخصوص این اختلال است. شما می‌توانید این جوراب را از داروخانه‌ها یا مراکز لوازم پزشکی تهیه کنید. توصیه می‌شود قبل از استفاده و خرید این نوع جوراب با پزشک متخصص مشورت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها