سخنگوی قوه قضائیه از تأیید حکم اعدام امیر رحیم‌پور به اتهام جاسوسی برای آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۱۲۴۶۴۰۶
تایید حکم اعدام یک جاسوس آمریکا / آزادی عیسی شریفی دروغ است

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در نوزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره خبر آزادی عیسی شریفی اظهار کرد: خبر آزادی این فرد دروغ است و توصیه می‌‌کنم افراد قبل از انتشار خبر صحت و سقم آن را بررسی کنند. کیفرخواست این پرونده صادر و رسیدگی آن در دادگاه شروع شده و برخی جلسات دادگاه برگزار شده و جلسات هم در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دستگیری تعدادی از جاسوسان آمریکایی و سرنوشت پرونده آنها گفت: متأسفانه دشمنی آمریکا مصادیق و نمونه‌های متعددی در برابر نظام جمهوری اسلامی دارد؛ از تحمیل جنگ به جمهوری اسلامی ایران گرفته که ما معتقدیم جنگ تحمیلی هشت ساله را آمریکایی‌ها بر ما تحمیل کردند تا حمله نظامی به صحرای طبس و زدن هواپیمایی مسافربری جمهوری اسلامی ایران و اقدامات متعددی که در طول این چهل سال نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در برابر نظام و انقلاب ما داشته است. شهادت شهید قاسم سلیمانی نمونه دیگری از این دشمنی‌هاست. بهره‌گیری از جواسیس برای جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و ضربه زدن به جمهوری اسلامی، یکی دیگر از فعالیت‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران اسلامی است.

وی افزود: به لطف خدا و هوشیاری مردم و توانمندی بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی، در هیچ‌کدام از این زمینه‌ها آن توفیقی که مدنظر آمریکا بوده، به دست نیامده است. هوشیاری اطلاعاتی باعث شده جواسیس آمریکایی و صهیونیستی یکی بعد از دیگری شناسایی، محاکمه و مجازات شوند به ویژه ضربه محکمی که سال گذشته به سرویس جاسویسی آمریکا زده شد.

اسماعیلی اضافه کرد: یکی از جواسیس «امیر رحیم‌پور» که جاسوس سیا بود و ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی از آنها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الزحمه دریافت و تلاش کرده بود بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد که شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد؛ اخیرا دیوان عالی کشور حکم اعدام این جاسوس آمریکایی را تأیید کرده و ان‌شاءالله به زودی سزای اعمال خود را خواهد دید و حامیان این قبیل افراد مطلع خواهند شد که جمهوری اسلامی با دشمن به ویژه دشمن خارجی اهل تعارف و مسامحه نیست و عمل و اقدام و منطق ما در برابر دشمن، منطق اقتدار و صلابت و پاسخ محکم به دشمنی دشمنان است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اخیراً نیز دو نفر دیگر از جواسیس سیا که در قالب یک موسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه و به جرم جاسوسی به 10 سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به 5 سال حبس محکوم شدند که به خاطر قطعی نبودن احکام، از بیان اسامی خودداری می‌کنم.

توصیه اسماعیلی به نامزدهای انتخابات مجلس

غلامحسین اسماعیلی گفت: انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام عظیم‌الشأن به عنوان مهمترین پدیده قرن اخیر در جهان هستی اتفاق افتاد، فریاد اسلام‌خواهی و استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و فساد و تحقق عدالت در جامعه ایران اسلامی بود.

وی افزود: امروز همه ما وظیفه داریم در گام دوم انقلاب و در فرآیند عملیاتی و اجرایی این بیانیه که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده، تلاش کنیم نهضت حضرت امام(ره) تحت زعامت و ولایت مقام معظم رهبری ادامه یابد. مردم ایران اسلامی در تمام برهه‌های حساس وظیفه خود را به نحو احسن و شایسته انجام دادند که از همین جا از این مردم خوب، بصیر و آگاه و انقلابی تشکر می‌کنم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در یک ماهه اخیر به رغم تلاش‌های دشمنان نظام و انقلاب و گلایه‌هایی که برخی شهروندان از برخی بخش‌ها داشتند، شاهد دو حماسه حضور بی‌نظیر و دو یوم‌الله ثبت شده در تاریخ ایران اسلامی بودیم. یک یوم‌الله مراسم آیینی تشییع پیکر پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در استان‌ها و شهرهای مختلف بود. یوم‌الله دیگر ماه گذشته اقامه نماز جمعه به امامت ولی امر مسلمین جهان مقام معظم رهبری با حضور میلیونی نمازگزاران تهرانی بود.

اسماعیلی اضافه کرد: در ادامه ما دو حماسه دیگر را انتظار داریم. اولین انتظار‌مان حماسه حضور مجدد مردم در راهپیمایی 22 بهمن ماه در سراسر کشور در سالگرد پیروزی انقلاب است که قطعاً امسال مردم با یاد و نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به نیابت از او و به نیابت از همه شهدا و در بیان حمایت از گفتمان مقاومت و راهبرد استقامت و پایدار در برابر دشمن، در راهپیمایی حضور می‌یابند. انتظار بعدی ما در دوم اسفند و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به طور حتم در انتخابات نیز مردم حضور همیشگی خود را به نمایش خواهند گذاشت و کشور ما که بین تمام کشورهای دیگر «کشور انتخابات» است و در هیچ کشور و نظامی به اندازه جمهوری اسلامی ایران انتخابات برگزار نشده و به رأی مردم مراجعه نشده است، در روز دوم اسفند دوباره مراجعه به رأی مردم را در تاریخ این انقلاب شاهد خواهیم بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: از همن جا به داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و هواداران‌شان توصیه می‌کنم قانون و مقررات قانونی را در فرآیند تبلیغات انتخابات حتما مورد توجه قرار دهند و مراعات کنند. کسانی که بناست در سنگر قانونگذاری به این مردم و جامعه خدمت کنند، خود آنها باید بهترین نماد عمل به قانون باشند و به طور حتم در فرآیند تبلیغات، رقابت جوانمردانه را مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: داوطلبان از تخریب و اتهام‌زنی به رقیبان اجتناب کنند. امروز جامعه و مردم ما از فضای اتهام‌زنی‌های بی‌مورد خاطره خوشی ندارند و مردم اتهام‌زنی‌های فراوان را نمی‌پسندند و عرصه رقابت‌های انتخاباتی نباید عرصه اتهام‌زنی به رقیبان باشد.

هر بارگذاری عکس و فیلم در فضای مجازی مشمول صوت و تصویر فراگیر نیست

غلامحسین اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود با بیان اینکه سفر بعدی استانی رئیس قوه قضائیه آخر هفته جاری به استان بوشهر انجام می‌شود اظهار کرد: هیأت‌هایی از قبل به این استان برای بررسی مشکلات قضایی و مشکلات مردم و اطلاع از خواست آنها اعزام کردیم.

اسماعیلی در ادامه به موضوع زندان و زندانیان اشاره کرد و گفت: اگر به مجموعه سخنان و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و پیگیری‌های رئیس قوه قضائیه توجه کنید، متوجه می‌شوید که موضوع زندان و زندانیان بیشترین فراوانی را در رهنمودها و سیاست‌ها و برنامه‌ها و پیگیری‌های رئیس قوه قضائیه دارد.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه هیأت‌هایی را مأموریت داد به زندان‌های کشور مراجعه کرده و وضعیت تمام زندانیان را در دیدار و گفت‌وگوی چهره‌به چهره بررسی کنند. یافته‌ها در جلسات و ملاقات‌ها با همکاران قضائی، ابلاغ می‌شود تا اطلاع روشنی از وضعیت زندانیان داشته باشیم. زندان یک ابزار صرف برای تنبیه مجرمان نیست. ما می‌‌توانیم تنبیه و مجازات و اعمال قانون و مقررات را با مجازات‌های جایگزین و سایر تدابیر تأمینی و تربیتی عملیاتی و اجرایی کنیم. البته جمعی از افراد ناسازگار هستند که چاره‌ای جز نگهداری آنها در زندان وجود ندارد. خوشبختانه آمار جمعیت کیفری زندان‌ها سیر نزولی طی می‌‌کند و این خبر خوبی برای جامعه ماست.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: روز گذشته شاهد این بودیم که در دادگستری استان تهران با حضور رئیس قوه قضائیه، هم مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی به صورت رسمی آغاز به کار کرد و همچنین سامانه شفافیت و اطلاع‌رسانی آرای مجتمع‌ مفاسد اقتصادی رونمایی شد. در این مجتمع صرفا بنا به رسیدگی قضایی نداریم. مأموریت‌‌های محوله به این مجتمع در حوزه‌های مختلف مثل پیگیری و مطالبه‌گری از بخش‌های فعال در حوزه اقتصادی پیش‌بینی شده است.

اسماعیلی گفت: فعال شدن سامانه مجتمع قضائی مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط به انتشار آرای قضائی معطوف نیست و می‌تواند گزارشگری فساد نیز از طریق این سامانه انجام شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بخشنامه رئیس قوه‌قضائیه درباره کسب مجوزهای صوت و تصویر فراگیر از صداوسیما و اینکه آیا فضای مجازی نیز مصداق آن است یا خیر گفت: موضوع، موضوع جدیدی نبود. این یکی از احکام و اصول قانون اساسی است که موضوع صوت و فراگیر و مسئولیت آن به عهده صداوسیمای جمهوری اسلامی است و این بخشنامه هم یک بخشنامه داخلی بود. قطعا مصادیق صوت و تصویر فراگیر را صداوسیما تعیین می‌کند اما هر فعالیت بارگذاری عکس و فیلم و صدا در شبکه اجتماعی مشمول این بخشنامه نیست. ما پیام‌رسان‌هایی را داریم که حوزه فعالیت آنها به صورت گسترده در حوزه صوت و تصویر است و صرفا این قبیل از مجموعه‌ها را در برمی‌گیرد.

وی افزود: پرونده‌هایی برای برخی از این رسانه‌ها تشکیل شده بود و برای اینکه برای همکاران رفع ابهام شود که از چه مرجعی استعلام کنند، این بخشنامه صادر شد و اصلا بحث محدود و مسدودسازی و جلوگیری نیست و بحث مشخص شدن متولی این حوزه است.

محکومیت قطعی جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی به ۲۵ سال حبس

غلامحسین اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده علیرضا زیباحالت منفرد اظهار کرد: این فرد به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی «H.K» به مبلغ 1.2 میلیارد یورو به تحمل 25 سال حبس، استرداد تمام اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصله از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت «H.K» و جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری، محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجراست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پاکسازی قوه‌قضائیه از عناصر فساد و آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در این حوزه و اینکه آیا حکمی در این زمینه صادر شده است یا خیر گفت: در ابتدا از اکثر همکاران خدوم و زحمتکش و پاکدست در بخش‌های مختلف قوه‌قضائیه که حجم سنگین پرونده‌ها و پیچیدگی پرونده‌های قضائی و وسوسه‌های خناسان و عناصر سودجو و فرصت‌طلب به هیچ عنوان در عزم و اراده آنها در احقاق حق مردم و برخورد با مظالم تزلزل ایجاد نکرده است تشکر می‌کنم و عیدی ما به مردم در پایان سال، عیدی خدمت است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: در کنار این موضوع، ما مفسده را در هیچ کجا به ویژه در درون دستگاه قضا برنمی‌تابیم و کوچکترین مفسده‌ای را مطلع شویم، برخورد می‌‌کنیم. هرجا به ما مفسده‌ای در هر یک از واحدهای تابعه دستگاه قضائی گزارش شده، برخورد جدی کردیم. ما در ارتباط با قضات دو نوع برخورد داریم؛ نخست برخورد از حیث رسیدگی مجدد به صلاحیت قضات مبنی بر آن که فلان قاضی به لحاظ شائبه‌های مطرح شده که وصف مجرمانه ندارد، همچنان صلاحیت قضایی دارد یا خیر. به عنوان مثال یک قاضی به خاطر اینکه منزل مسکونی خود را از یکی از اصحاب پرونده خریده و پولش را هم داده بود، سلب صلاحیت قضائی شد.

سخنگوی قوه‌قضائیه اضافه کرد: در بحث جرایم نیز هر جا هم نیاز به اعلام جرم باشد، در چارچوب قانون اسم فرد، مجازات و عنوان مجرمانه او را اعلام می‌کنیم؛ چه مرتکب قاضی یا کارمند یا هر شغل دیگری داشته باشد. برخوردها توسعه پیدا کرده است و جدیت در برخورد با مفاسد وجود دارد.

اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره لغو نشدن پروازهای چین به ایران به رغم هشدارهای وزارت بهداشت گفت: در حوزه پروازها خبر نهایی که اعلام شد، لغو این پروازها بود و قرار هم شد یک پرواز برای انتقال تعدادی از دانشجویان در چین اعزام شود. البته کشور چین، کشور گسترده‌ای است و این ویروس هم در بخشی از آن شیوع یافته اما سلامت شهروندان‌مان امر مهمی است و باید اهتمام لازم صورت گیرد.

وی گفت: تدابیر لازم برای انتقال دانشجویان ایرانی انجام شده و ما نیز پیگیر هستیم. کما اینکه در خود حوزه وزارت بهداشت و فرودگاه‌ها، هرچند وظیفه خودشان بود، با ورود دستگاه قضائی حسگرهای حرارتی نصب شد تا مسافران ورودی از طریق این حسگرها مورد معاینه قرار گیرند.

در پرونده عیسی شریفی اتهامی متوجه قالیباف نیست

غلامحسین اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره تأیید صلاحیت قالیباف و پرونده او در دستگاه قضائی اظهار کرد: نسبت به شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌ای که به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری تشکیل شد و فعالیت‌هایش بیشتر به حوزه نیروهای مسلح برمی‌گشت، پرونده قائم مقام وقت شهردار تهران بود که کیفرخواست صادر شده و دادگاه جلساتی را برگزار کرده است.

وی افزود: در این پرونده فردی که نام بردید، جزو متهمان نیست و کیفرخواستی درباره وی صادر و اتهامی به وی نسبت داده نشده است و در سایر پرونده‌های مربوط به حوزه شهرداری نیز پرونده‌های زیادی تشکیل و رسیدگی شده و مجرمان محکوم شدند.

اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه احضار پروانه سلحشوری خلاف اصل قانون اساسی مبنی بر مصونیت قضائی نمایندگان مجلس است گفت: آیا اصل قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگان را مطالعه کردید یا خیر؟ اما یک توصیه می‌کنم در موضوعاتی که مورد سوال است؛ قدری فرصت کنار بگذارید و مواد قانونی ناظر به آن موضوع را یک مقدار مطالعه کنید و برای انتخاب ادبیات مناسب در سؤال به شما و پاسخگویی من کمک می‌کند. درباره اینکه نمایندگان مصونیت دارند، قانون اساسی مصونیت آنها را در راستای وظایف نمایندگی و رأیی که در مجلس می‌دهند و نطقی که آنجا می‌کنند دانسته است. به عنوان مثال چه کسی گفته اگر نماینده مجلس بیرون تصادف کرد، نباید تعقیب شود یا بیرون از مجلس در گوش کس دیگری زد، وظیفه نمایندگی است. قانون اساسی مصونیتی را برای نماینده در نظر گرفته در راستای وظایف نمایندکی و وظایف نمایندگی آیا افترا زدن به دیگران است؟ آیا وظایف نمایندگی مثلا کتک زدن دیگری است؟ یا پول گرفتن از موکلش است؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: وقتی کسی را احضار می‌کنیم بر مبنای تشخیص مقام قضائی است که فردی اتهام متوجه‌اش است یا خیر؟ درباره نمایندگان نیز، با هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مذاکره می‌کنیم و می‌گوییم ادعا شده فلانی فلان اقدام را انجام داده و این اقدام آیا در حوزه وظایف نمایندگی است یا خیر. ما در دستگاه قضا، روش کارمان این است که در چارچوب وظایف و ضوابط قانونی، کار خود را انجام دهیم. اتهام این فرد در دست بررسی قرار دارد و هنوز به نتیجه نرسیده و به همین خاطر از بیان اتهامات معذور هستم.

تشکیل پرونده قضائی در دادستانی تهران درباره ترور شهید قاسم سلیمانی

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان معروف و ارتباط این شخص با پرونده طبری و بابک زنجانی و علت اصلی پلمب گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضائی نداشت. این منزل را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند و گیرنده وام خود فرد و مالک نبود بلکه با یک وکالت‌نامه دیگری از بانک وام گرفته بود و بر اساس وکالتی که از مالک منزل داشت، ملک را وثیقه وام کره بود و آن دریافت کننده تسهیلات، تسهیلات را بازپرداخت نکرد و بانک در ارتباط با این وثیقه اقدام کرد اما در افکار عمومی خیلی از موضوعات را به هم مربوط می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا خانواده شهید قاسم سلیمانی درباره ترور این شهید به دستگاه قضائی شکایتی ارائه کردند یا خیر و اینکه آیا وزارت امور خارجه و دستگاه قضائی در مراجع بین‌المللی اقدام صورت دادند یا خیر اظهار کرد: قطعا موضوع ترور و شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، مصداق تروریسم دولتی است که فردی را که مهمان رسمی مقامات رسمی کشور عراق بود، ترور کردند و این جنایت باید تعقیب شود. اقداماتی را هم دستگاه قضائی و هم وزارت امور خارجه آغاز کردند. به دادستان تهران برای تشکیل پرونده ابلاغ شده و خانواده شهدا گفته‌اند بعد از اربعین شهادت آنها، شکایت خواهند کرد و بنابراین تا الان شکایتی نداشتیم. در عراق هم پرونده‌ای تشکیل شده و رئیس قوه‌قضائیه در تماس تلفنی که با رئیس دیوان عالی کشور عراق داشت، به صورت مفصل پیگیر وضعیت قضائی این پرونده بود. خوشبختانه آنها نیز کاملا جدی وارد پیگیری این پرونده شدند و در مراجع بین‌المللی نیز این پرونده دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب محکومان عفو می‌شوند یا خیر افزود: عفو جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و ما به عنوان دستگاه قضا پیشنهاد دهنده هستیم و اگر این پیشنهادات مورد تصویب رهبری قرار گیرد تبدیل به عفو می‌شود. البته رهبر انقلاب به لحاظ رأفتی که نسبت به شهروندان از جمله مجرمان و زندانیان دارند عموماً با پیشنهادات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو محکومان موافقت کرده‌اند اما هرگونه اعلام عفو بعد از تصویب مقام معظم رهبری است و باید این چند روز را هم تحمل کرد تا ببینیم از ناحیه رهبری چه چیزی اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره طرح آمریکایی معامله قرن اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه از منظر حقوقی به برخی از اشکالات و ایرادات این طرح ننگین پرداخته است. طرحی که هم ناقض حق حاکمیت سرزمینی مردم مسلمان و حتی غیرمسلمان فلسطینی‌الاصل است و هم نقض حقوق مردم در ارتباط با حاکمیت بر سرنوشت خودشان محسوب می‌شود. این طرح به رسمیت شناختن اشغالگری و تجاوزگری است.

اسماعیلی اضافه کرد: رئیس قوه قضائیه، موضوع دستگاه قضا را در این ارتباط اعلام کرده و معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه مأموریت یافته بر اساس همین مبانی حقوقی و مغایرت‌هایی که این طرح با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل و حق حاکمیت مردم دارد در مجامه بین‌المللی با محوریت وزارت امور خارجه موضوع را تعقیب کند.

۵ نفر در پرونده روح‌ الله زم‌ بازداشت هستند

اسماعیلی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره رد صلاحیت نمایندگان مجلس به دلیل مسائل مالی و اخلاقی و اینکه آیا قوه‌قضائیه برای برخورد با این افراد برنامه‌ای دارد یا خیر اظهار کرد: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه، رابطه عموم و خصوص مطلق دارد. به عنوان مثال برخی موارد موجب نفی صلاحیت می‌شود اما وصف مجرمانه ندارد و همه موارد نفی صلاحیت، الزاما به معنای داشتن وصف مجرمانه نیست. مثلا ممکن است نماینده‌ای از یک طرح عمرانی باخبر باشد و بستگان خود را مطلع کند تا در آن منطقه زمین و ملک بخرند. این کار وصف مجرمانه ندارد اما ممکن است از منظر بررسی‌کنندگان، موجب نفی صلاحیت شود زیرا نماینده مجلس باید حامی منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده‌اش اما اگر از ما بپرسید می‌گوییم که این موضوع در قانون جرم‌انگاری نشده است.

وی تأکید کرد: بنابراین هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست. نکته بعدی این است که یک انتظاری از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان داریم. برخی از موارد را اگر هیأت نظارت بر رفتار نمایندکان به موقع تذکر می‌داد کار به سلب صلاحیت و رد صلاحیت نمی‌انجامید. ما از اینکه افرادی رد صلاحیت شوند خوشحال نیستم ما خواهان این هستیم که افراد مراعات کرده و صلاحیت‌های قانونی خود را حفظ کنند. ما از ضابطین و نهادهای مختلف خواستیم، آن بخشی که وصف مجرمانه دارد را برای ما بفرستند. هر آنچه که وصف مجرمانه داشته باشد، مطمئن باشید رسیدگی می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: جلسات دادگاه در این پرونده در حال برگزاری است.

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پرونده روح‌ الله زم و اینکه این پرونده چه تعداد متهم دارد و پرونده برای رسیدگی به کدام از قضات ارسال شده است گفت: خبر صدور کیفرخواست در ارتباط با خود این فرد درست است. کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته و به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده است. علت ارجاع به این شعبه نیز این بود که قبل از دستگیری این فرد، درمورد برخی از مرتبطین پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواست صادر و به دادگاه رفته و در همین شعبه 15 دادگاه انقلاب پرونده جریان داشت. لذا به موجب قانون ما مکلف بودیم به اتهامات متعدد متهم توأم و یکجا با رعایت صلاحیت ذاتی رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد: هنوز دادگاه تعیین وقت نکرده اما در چارچوب مواعد قانونی احتمالا امروز وقت رسیدگی تعیین شود. در ارتباط با پرونده‌های ویژه گفته‌ایم قانون و مواعد قانونی رعایت شود اما آخر نوبت و صف نرود. به همین خاطر وقت نزدیک تعیین می‌‌شود.

اسماعیلی افزود: در این پرونده غیر از متهم اصلی در حال حاضر 5 نفر بازداشت هستند. درباره آن نفرات هنوز کیفرخواست صادر نشده اما شاید ظرف چند روز آینده نسبت به سایر افراد کیفرخواست صادر و به متهم اصلی ملحق شود. افراد زیاد دیگری در این پرونده مطرح هستند و در ارتباط با آنها کار تحقیقات و بررسی و راستی‌آزمایی اسناد، مدارک اظهارات متهم ردیف اول در دست بررسی است که چقدر منطبق با واقعیت است.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز «خود معرف» آمدند و برخی مراودات و ارتباطات خود را با این شبکه بیان کردند. حتما ارفاقات قانونی درباره آنها مراعات می‌شود و گروه دیگر کسانی هستند که اسامی‌شان مطرح است اما هنوز تحقیقات به نتیجه نرسیده است.

فعالیت ۹ گروه کارشناسی در رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی

اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی و انتشار یک فایل صوتی جدید و اینکه پیشتر گفته بود 3 نفر بازداشت شدند، اظهار کرد: جلسه قبل گفتم بازداشتی داریم اما عدد نگفتم. این پرونده ابعاد مختلف و بین‌المللی و فنی، اقتصادی و قضائی دارد. البته در بُعد قضایی نتیجه‌گیری در سایر ابعاد اثرگذار است. آنچه به ما برمی‌گردد بُعد قضایی است. پرونده تشکیل شده و تا الان اقدامات متعددی انجام شده است. فقط در حوزه قضائی از 9 گروه کارشناسی بهره‌گیری می‌کنیم برای بررسی زوایایی که اثرگذار در بعد قضائی این پرونده است. قطعا ابعاد دیگر پرونده نیز که هر کدام متولیان خاص خود را دارد در دست رسیدگی است.

وی گفت: تا الان علاوه بر تیم‌های کارشناسی از اشخاص متعدد در بخش‌های مختلف تحقیقات قضائی انجام شده است؛ از برخی به عنوان مطلع و از برخی به عنوان متهم و برای برخی متهمین قرار تأمین صادره و برخی قرارها منجر به بازداشت شده است.

سخنگوی قوه‌قضائیه اضافه کرد: تمام تکیه ما بر این است که در چارچوب ضوابط و مقررات زوایای این ماجرا روشن شود و به ویژه حقوق جان‌باختگان و خانواده‌های آنها دغدغه جدی ماست و ما در کنار رسیدگی قضائی، مدافع حقوق جانباختگان و شهدای این سانحه هوایی هستیم. هرکدام از خانواده‌ها ادعایی در رابطه با اصل حادثه یا اموالی که همراه مسافران بوده، می‌توانند به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود دستگاه قضائی پرونده برخی نامزدهای انتخابات مانند رسایی را به شورای نگبهان ارجاع نداده است گفت: ما به عنوان یکی از نهادهای در زمره مراجع چهارگانه، تمام استعلامات را بررسی کردیم و مطمئن باشید هیچ ملاحظه‌ای نسبت به هیچ فرد، جریان و جناحی نداشتیم و عین مسائلی که در پرونده ها مطرح بوده به مراجع بررسی کننده صلاحیت منعکس کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها