رییس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران:
کاهش تدریجی قیمت خودرو | عرضه کم است
رییس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه عرضه خودروم کم بوده و بازار نیز راکد است، از کاهش تدریجی قیمت خودرو خبر داد.
رییس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه عرضه خودروم کم بوده و بازار نیز راکد است، از کاهش تدریجی قیمت خودرو خبر داد.
یک نماینده مجلس در خصوص عوامل گران شدن دوباره قیمت خودرو گفت: بخش عمده علت افزایش قیمت خودرو به دلیل حباب قیمتی است، این حباب قیمتی باعث شده است خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شود.
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی دستکم در کوتاه مدت تاثیری در شرایط اقتصادی نخواهد داشت، گفت: این رویکرد سبب شکل گیری بازار آزاد بنزین میشود و شهروندانی که به سهمیه خود نیاز ندارند، آن را در بازار آزاد خواهند فروخت.
مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی گفت: سهمیه بنزین ۶۰ لیتری تغییری نکرده است.
سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارتهای سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.
سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در گزارشی موسوم به «سالنامه بینالمللی آمار صنعتی»، رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۶.۵درصد اعلام کردهاست. درسال۲۰۲۱ نیز ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران ۶.۶درصد رشد کرده بود. این گزارش همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران طی سال۲۰۲۲ را معادل ۸۲۵ دلار محاسبه کردهاست. این رقم برای سال قبل از آن ۷۱۲دلار اعلام شده بود.
یکی از منابع درآمدی کشور از فروش نفت است. این در حالی است که طی سالهای گذشته و با اوج گرفتن تحریمهای آمریکا فروش نفت تحتالشعاع قرارگرفته و با مشکلاتی نظیر کاهش فروش روبهرو شده بود.
کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات خودروسازان ایرانی معضلی است که از چند سال گذشته بهوجود آمده و طی تصمیمهای دولت قبل، فضای این معضلات هموارتر شد. برهمین اساس علاوه بر کیفیت پایین، بالابودن قیمت، عدمتناسب میان عرضه و تقاضا و... میتوان آلودگی هوا و مصرف بیرویه بنزین را نیز ازجمله معضلات این روزهای صنعت خودرو دانست. برهمین اساس در این گزارش قصد داریم چرایی نیاز کشور به واردات خودرو و شکستن انحصار خودروسازان داخلی را توضیح دهیم.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین بهمن ماه خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری امشب در کارت های هوشمند سوخت شخصی شارژ میشود.
دو چالش افزایش بیرویه قیمتها و عدم توازن میان عرضه و تقاضا همواره گریبانگیر صنعت خودروی کشور بوده است. در همین راستا سیاستگذاران این بخش سعی کردند با اتخاذ تصمیمهایی همچون دستوریکردن قیمتها، تاثیرات مثبتی بر بازار خودرو بگذارند اما هیچگاه وضعیت مطلوبی برای این حوزه ایجاد نشد.