مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند چگونه تعامل کنند

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در نشست خبری، به سوالاتی درباره مسائل مختلف از جمله دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تعاملات با مسئولان ایرانی و برجام پاسخ داد.
کد خبر: ۱۲۴۶۹۶۶
ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند چگونه تعامل کنند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در محل آژانس حاضر شد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره امنیت تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای ایران، گفت: «به‌نظرم اولین چیز این است که وزرای (کشورهای عضو برجام) خودشان در این باره صحبت کردند، در بیانیه آنها یک بخش کامل درباره وجود تهدیدات سایبری وجود دارد».

وی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید این موضوع را بررسی کند، توضیح داد: «در حقیقت، ما [در حال بررسی] هستیم. آژانس به میزان زیادی در این حوزه کار کرده است. ما در حال ارائه مشورت‌های فنی و برگزاری سمپوزیوم‌هایی در این زمینه هستیم».

مدیر کل آژانس اتمی ضمن اشاره به برنامه خود برای دیدار با آقای صالحی، افزود: «ما سال‌هاست که همدیگر را می‌شناسیم... مطمئنم ما درباره هرچیزی که پیش روی ماست، صحبت خواهیم کرد. من پیام خاصی برای او ندارم، باید ببینیم چه پیش می‌آید، این اولین فرصت ما خواهد بود. من با دیگر مسئولان ایرانی دیدار کرده‌ام اما نه او».

گروسی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «پرس تی‌وی» درباره سطح همکاری خود با مسئولان ایرانی از زمان به دست گرفتن ریاست آژانس اتمی، اظهار داشت: «همکاری‌ها در جریان است که نباید متوقف شوند. از یک سو، چیزهایی هست که مربوط به اجرای برجام است و البته الزامات پادمانی دائمی جمهوری اسلامی ایران هم است که روی آن کار می‌کنیم».

وی با بیان اینکه برای شفاف‌سازی درباره پاره‌ای از مسائل با طرف ایرانی در تعامل هستند، توضیح داد: «ما هنوز در آن فرایند هستیم. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طبق قضاوت‌های فنی، ارزیابی کاملی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد داشته باشیم. ما مشتاق هستیم به تعامل با مسئولان ایرانی در عالی‌ترین سطح در این حوزه ادامه دهیم».

مدیر کل آژانس اتمی با مهم دانستن تفاهم دوجانبه با ایران، تصریح کرد: «تا حداقل من به عنوان مدیر کل، بتوانم با شفافیت ارزیابی خودم از وضعیت و انتظاراتم را به آنها انتقال دهم. تداوم اینگونه گفت‌وگوها در زمان کنونی ضروری است».

گروسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هیچ ارزیابی یا گزارش مستقلی درباره اثرات حمله ویروس «استاکس‌ نت» به تاسیسات هسته‌ ای ایران در وبگاه آژانس اتمی وجود ندارد، گفت: «اینجا اول باید بین دو سطح متفاوت، تمییز قائل شویم. از یک طرف، مشکلی است که شما مطرح کردید. ما به طور جزئی درباره این مسئله (تهدیدات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای) در آژانس اتمی صحبت کردیم، به عنوان یک مشکل کلی و نه فقط درباره ایران یا کشورهای خاص دیگر».

وی با بیان اینکه برخی اسناد و گزارش‌ها درباره تحقیقات آژانس اتمی درباره چنین حوادثی وجود دارد، گفت البته آژانس تحقیق تحلیلی در این باره انجام نداده زیرا وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.

در ادامه نشست خبرنگار خبرگزاری آلمان (دی. پی. اِی) از مدیرکل آژانس اتمی پرسید آیا می‌توانید بگویید که ایرانی‌ها در سطح مناسبی تعامل می‌کنند، و او نیز اینگونه پاسخ داد: «خودشان باید تصمیم بگیرند... من با آقای عراقچی، معاون وزیر [خارجه ایران] دیدار کردم، من برای تمام دولت‌های عضو [آژانس] بیشترین احترام را قائل هستم. البته که به خودشان بستگی دارد که تصمیم بگیرند چگونه تعامل کنند».

گروسی با بیان اینکه در دیدار با عراقچی تمایلی برای انجام تماس‌ها در بالاترین سطح ممکن را مشاهده کرده، توضیح داد: «این مسائل، خیابان‌های دوطرفه هستند، فرایندهای درحال انجامی هستند که تحولات متعددی دارند، تمام این مسائل تاثیرگذار هستند».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها