در مردمسالاری انقلاب اسلامی ایران بتدریج دو نوع مشارکت تظاهراتی و انتخاباتی در ذهن مردم و دستگاه‌های حکومتی نهادینه شده است و مردم منافاتی میان این دو نوع مشارکت قائل نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۲۴۶۹۲۹
قرار ملاقات مردم ایران و حکومت آمریکا

آنها این دو را لازم و ملزوم هم می‌دانند. همان طور که می‌بینیم ایستگاه مشارکت تظاهراتی بویژه در دو تظاهرات 22 بهمن و روز قدس به رغم تمام فراز و فرودها باقی مانده است و به لحاظ مشارکت انتخاباتی نیز با وجود تمام اتفاقات از جمله موشک‌باران زمان جنگ تا اغتشاشات داخلی در کشور، همچنان مشارکت انتخاباتی پابرجا مانده است.

عوامل مختلفی در مشارکت مردم در راهپیمایی 22 بهمن دخیل هستند. از جمله مولفه‌های حضور مردم در این مراسم، تبدیل شدن جدی 22 بهمن به روز ملی در ذهنیت مردم به خصوص جوانان است. جوانانی که انقلاب را ندیده‌اند اما قبول کرده‌اند که مبدا انقلاب اسلامی لیاقت و شایستگی تبدیل شدن به روز ملی را دارد و آنقدر برجسته است که جوان امروزی به آن افتخار کرده و آن روز را گرامی بدارد.

افرادی هم که انقلاب را درک کرده‌اند متوجه می‌شوند در انقلاب چه اتفاق بزرگی رخ داده و 22 بهمن سمبل بزرگی از نقطه پایان نوعی تفکر سیاسی قبل از انقلاب است.

نظام جمهوری اسلامی، نظام سیاسی قبل از انقلاب را که مستظهر به پشتیبانی آمریکا بود سرنگون کرد و این کشور از همان روزهای شکل‌گیری انقلاب؛ با انقلاب و مردمی که آن را خلق کردند در افتاد و نوعی نبرد مستمر میان مردم ایران و حکومت آمریکا شکل گرفت.

یکی از ایستگاه‌هایی که مردم ایران پاسخ توطئه‌های آمریکا را می‌دهند 22 بهمن است و گویی این روز به قرار ملاقات بین مجموعه توطئه‌های آمریکا و پاسخ مردم ایران تبدیل شده است و بر همین اساس با وجود تمام اتفاقاتی که در داخل می‌افتد، حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و کیش و مات کردن آمریکا را شاهد هستیم.

اخیرا بحثی جدیدتر به میان آمده و آمریکا با سیاست فشار حداکثری شدیدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان اعمال کرده و به ویژه به ترور سردار سلیمانی که سمبل غرور ملی ایرانیان بود، اقدام کرده است و به این ترتیب نبرد ملت ایران و آمریکا وارد فاز جدیدی شده و همین اتفاق انگیزه ملت ایران را افزایش می‌دهد.

اگر تا قبل از این اتفاق در راهپیمایی‌های قبلی قشر متوسط و پایین و همچنین بیشتر مذهبی حضور بیشتری داشتند، اما در راهپیمایی امسال مانند مراسم تشییع سردار سلیمانی شاهد حضور وسیعی از لایه‌های اجتماعی مختلف خواهیم بود که به رغم برخی نارضایتی‌ها در راهپیمایی حضور خواهند داشت.

مردم ایران بین انتقاداتشان نسبت به برخی عملکردها و حمایت از نظام تفکیک قائل می‌شوند؛ زیرا خصلت خاص ملت ایران است که برخاسته از نوعی آگاهی و بصیرت سیاسی است و مردم نظام سیاسی را مساوی با عملکرد فلان مسوول نمی‌دانند و در نتیجه عملکرد نامطلوب برخی مسوولان را به حساب کل نظام نمی‌گذارند.

محمدباقر خرمشاد - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها