وقوع حریق گسترده در جنگل‌ های استرالیا، نمونه‌ای کم‌نظیر در میان همه آتش‌سوزی‌های وسیع در جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۶۲
مردم پای کار اطفای حریق جنگل‌ها

این آتش‌ سوزی بعد از بروز یک دوره خشکسالی پنج ماهه در استرالیا رخ داده است و این مساله نشان می‌دهد که وضعیت تغییرات اقلیمی در جهان به مرحله هشداردهنده‌ای رسیده و آنچه تاکنون دانشمندان برجسته دنیا در این زمینه بیان کرده بودند، دور از حقیقت نبوده است.

اما فارغ از این مساله، باید توجه داشت با این که در سال‌های اخیر آثار سوء تغییر اقلیم به صورت‌های مختلف در نواحی گوناگون کشورمان نیز بروز پیدا کرده است، اما همچنان عمده آتش‌سوزی‌ها در سطح جنگل‌های ایران به دلیل خطاهای سهوی یا عمدی انسان‌ها رخ می‌دهد. چراکه هنوز کشاورزان آزمند بسیاری در سطح کشور پیدا می‌شوند که حاضرند برای افزایش وسعت اراضی خود، پهنه‌های جنگلی‌مان را به آتش بکشند و همچنان طبیعت‌گردان سهل‌انگار بسیاری هستند که در هر نقطه‌ای از جنگل که دلشان بخواهد، آتش به پا می‌کنند.

حال اگر شرایطی پیش بیاید که یک حریق طبیعی یا حتی یکی از همین آتش‌‎های برپاشده از سوی انسان‌ها باعث ایجاد حریقی گسترده همچون آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های استرالیا شود، بدون شک ما نیرو و تجهیزات کافی برای مقابله با چنین حریقی را نخواهیم داشت.

بنابراین در شرایط فعلی، مسؤولان سازمان جنگل‌ها باید همه هم و غم خود را در جهت کاهش احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و تلاش برای اطفای حریق پهنه‌های جنگلی در همان دقایق اولیه صرف کنند؛ زیرا براساس آخرین پژوهش‌های انجام‌شده، در 90 درصد آتش‌سوزی وسیع رخ‌داده در جنگل‌های ایران، اگر مردم در همان ده دقیقه اول آتش را خاموش می‌کردند، میزان گستردگی پهنه آتش‌سوزی بسیار کمتر می‌شد.

این آمار به ما نشان می‌دهد که اگر مسؤولان ذی‌ربط جوامع محلی را برای کمک به اطفای حریق جنگل‌ها پای کار بیاورند و نیروهای مردمی را به امکانات اولیه اطفای حریق همچون دمنده، لباس مخصوص و کوله‌پشتی مجهز به پمپ‌های کوچک آب تجهیز کنند، احتمال بروز جنگل‌سوزی‌های وسیع در کشورمان به حداقل می‌رسد.

البته خوشبختانه افراد طبیعت‌دوست بسیاری پیدا می‌شوند که داوطلبانه حاضرند به هر طریق ممکن برای کمک به پهنه‌های جنگلی ایران گام بردارند. برای این مردم، همین کافی است که سازمان‌های متولی طبیعت کشور از آنها در راه کمک‌های داوطلبانه‌شان حمایت کنند و تجهیزات لازم را در اختیارشان قرار دهند.

این سازمان‌ها همچنین علاوه بر حمایت از نیروهای مردمی، باید حداکثر توان خود را برای تقویت تجهیزات لازم برای اطفای حریق در جنگل‌ها صرف کنند.

محمد درویش - فعال محیط زیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها