معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در سوادآموزی، کشور ما ۴ برابر میانگین دنیا رشد داشته است.
کد خبر: ۱۲۴۳۳۲۷
رشد سوادآموزی ایران 4 برابر میانگین جهانی بوده است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، علیرضا نخعی امروز در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به‌ فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: تجلیل از مشی و فکری که در انقلاب اسلامی توسط امام خمینی، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در نخستین سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی، اندیشه نهضت سوادآموزی پایه‌گذاری شد یکی از اهداف بزرگداشت سالروز نهضت سوادآموزی است.

معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: دین و مکتب ما به موضوع تعلیم، تحصیل، خواندن و نوشتن اشاره دارد و پرتکرارترین واژه در قران کریم مسأله تعلم و آموزش است؛ از همین رو انتظار هم همین بود که انقلاب اسلامی موضوع تعلیم و تحصیل را در اولویت‌های اولیه خود قرار دهد.

وی با تأکید بر آنکه سواد یکی از شاخصه‌ای مهم کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود، گفت: امروز سواد از جمله شاخصه‌های مهم یک جامعه توسعه‌یافته است، کشور ما در مقایسه با دیگر کشور از شاخصه بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است، هرچند که هنوز به آن حد مطلوب نرسیده‌ایم اما ۹۵ درصد شاخصه باسوادی جامعه هدف در کشور رقم قابل‌توجهی است.

نخعی خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد و هنوز تعداد قابل‌توجهی بی‌سواد در کشور حضور دارد، رشد قابل‌توجهی را داشته‌ایم کشور ما ۴ برابر میانگین دنیا رشد داشته به‌ طوری که این عدد در اوایل انقلاب ۱۳ درصد کمتر از میانگین جهان بوده، اما امروز ۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی هستیم.

معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان آنکه هر مدرسه در هر نقطه از کشور می‌تواند یک مرکز نهضت سوادآموزی باشد، متذکر شد: موضوع مهم دیگری که در این هفته باید به آن پرداخت، این است که با استفاده از این تجربه ۴۰ ساله امروز باید چگونه عمل کنیم؟ امروز به نقطه‌ای رسیده این‌که کار بسیار سخت شده است.

وی اضافه کرد: دو میلیون بی‌ سواد بالای پنجاه سال در کشور حضور دارند که گروه هدف محسوب می‌شوند که این موضوع نیازمند هدف‌گذاری دقیق است، این افراد باید در کلاس‌های آموزشی حضورداشته و باسواد شوند، این دو میلیون هرکدامشان از پیدا کردن تا آموزش آن‌ها به‌ اندازه ۱۰ نفر که در گذشته باسواد می‌شدند نیازمند انرژی، وقت و کار است.

نخعی پرداختن به موضوع سوادآموزی را یک تکلیف سازمانی برای تمامی نهادهای مربوطه مطرح کرد و افزود: سازمان سوادآموزی جدای از آموزش‌ و پرورش نیست و مستقیماً مسؤولان و رؤسای آموزش پرورش و مدیران مدارس مسؤولیت سوادآموزی را بر عهده دارند، اما حضور این افراد به‌تنهایی کافی نیست.

معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: با ظرفیتی که امروز در آموزش وجود دارد، حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس تشکیل‌شده و نزدیک به ۵۰ هزار آموزش‌دهنده و ۱۰ هزار معلم در حال همکاری هستند اما مهم‌ترین مشکل ما این است که کسانی که از سواد بهره‌مند نیستند به‌ راحتی در این کلاس‌ها حضور پیدا نمی‌کنند.

اصفهان جزء 7 استان برتر در حوزه سوادآموزی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از همین رو می‌طلبد نهادهای غیردولتی و منتخب مردم، شوراهای شهر و روستا و معتمدین محلی، بسیج محلی و مساجد وارد میدان عمل در این حوزه شوند، چراکه دیگر حتی حضور یک بی‌سواد در نظام جمهوری اسلامی شایسته نیست.

نخعی تصریح داشت: استان اصفهان باوجود ۹۷ درصد نرخ باسوادی جز ۷ استان برتر در این حوزه محسوب می‌شود بنابراین این استان فقط نیازمند یک تلاش و حرکت کوچک است تا ۶۰ هزار نفر باقی‌مانده است را سواددار کند.

معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ابراز داشت: برنامه‌ریزی‌ها بر این بود تا پایان برنامه ششم مسأله بی‌سوادی در کشور حل شود اما محقق نشد از همین رو برنامه جدیدی تدوین شد تا در هرسال حداقل ۴۰۰ نفر از این دو میلیون را جذب کنیم و نهایتاً تا ۵ سال آینده مشکل بی‌سوادی در کشور حل شود اما با توجه به شرایط موجود تحقق این امر بعید به نظر می‌رسد حل شود.

وی خاطرنشان کرد: کاری که از سمت سازمان سوادآموزی ساخته است، این است که روش‌های را سهل کند به‌ طوری که حتی تلاش ما بر این است تا کلاس‌ها با توجه به شرایط سوادآموز منعطف شود و در همین راستا روش‌های آموزشی فرد به‌ فرد، خودآموزی، آموزش با تلفن همراه و حتی آموزش‌های تلویزیونی در حال احیا آن هستم، در گذشته تعداد کتاب‌های مربوط به سوادآموزی ۶ عدد بود اما امروز برای این حوزه ۶۴ کتاب متناسب با گروه‌های هدف تعریف‌شده است که برای نمونه می‌توان به موضوع مهارت زندگی اشاره کرد.

نخعی در پایان تصریح کرد: سازمان سوادآموزی با توجه به توجهی که وزیر جدید آموزش‌ و پرورش دارد، مأموریت آن به سمت آموزش بزرگسالان سوق پیدا می‌کند و هر استانی که به حد مطلوب رسیده‌اند تمایل پیدا می‌کنند به آموزش بزرگسالان یعنی همان هدف ۱۸ میلیون نفری که به هر دلیلی از تحصیل رسمی باز مانده‌اند و یک برنامه ویژه برای گروه بزرگسالان تدوین‌شده است و در فرایند تصمیم‌گیری و تصویب قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها