رئیس اداره محیط زیست شفت گفت: تصویر یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه دو توله‌اش در مناطق جنگلی شهرستان شفت ثبت شد.
کد خبر: ۱۲۱۱۸۷۵
تردد خرس مادر و توله‌هایش در مناطق جنگلی شفت

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، رضا زمانی گفت: باتوجه به گزارشات مردمی مبنی بر تردد حیات وحش در مناطق شهرستان و پس از نصب دوربین تله‌ای، تصاویر و فیلم یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه دو توله‌اش در مناطق جنگلی شهرستان شفت ثبت شد.

وی افزود: خرس قهوه‌ای با نام علمی Ursusaretus بزرگ‌ترین گوشتخوار ایران است که وزن آن تا 500 کیلوگرم هم می‌رسد و غالبا شب‌زی است.

زمانی ادامه داد: خرس قهوه‌ای از جمله پستانداران بزرگ جثه‌ای است که به دلیل تخریب زیستگاه و حتی شکار غیرمجاز و اعتقادات خرافه‌ای جهت استفاده دارویی از اعضاء بدن از گونه‌های حمایت شده است. خرس قهوه‌ای یکی از گونه‌های شاخص جنگل‌های هیرکانی و به‌عنوان یک گونه چتر مطرح است. خرس‌ها دارای نرخ زاد و ولد پائینی هستند و بطور کلی هر یک یا دو سال یک بار تولید مثل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خرس‌ها با خوردن حشرات از تبدیل آنها به آفت جلوگیری می‌کنند و همچنین با تغذیه از جمعیت جوندگان جلوی رشد جمعیت‌شان را می‌گیرند و نقش مهمی در تنظیم و تعادل اکوسیستم‌ها به‌عهده دارند، همچنین با توجه به اینکه بخشی از رژیم غذایی خرس‌ها را میوه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد با خوردن و دفع هسته آنها در مناطق مختلف جنگلی در پراکنش این درختان نیز کمک شایانی می‌کنند.

زمانی، از عموم مردم درخواست کرد با توجه به اینکه حفاظت از گونه‌های تنوع زیستی استان وظیفه همگان است و طی سال‌های گذشته به‌دلیل تخریب زیستگاه، خرس‌ها به ناچار نزدیک روستاها و شهرها شده‌اند، مراقب آنها باشند و منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن آنها نشوند.

وی افزود: از عموم مردم خواهشمند است در صورت مشاهده این گونه یا سایر گونه‌های حیات وحش مراتب را سریعا به اداره محیط زیست اطلاع دهند، لازم بهذکر است جریمه یک قلاده خرس قهوه‌ای 50 میلیون تومان در قانون در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها